In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van location based marketing. De kunst van
het verleiden van de smartphone-bezitter.
*Eenvoudig*
Location based marketing is een term die bij niet alle horecaondernemers direct een belletje zal doen rinkelen. Toch houdt het gros zich er al mee bezig: via Foursquare, Google of Facebook. Location based marketing is dan ook niets meer of minder dan via Social Media aangeven waar je je daadwerkelijk bevindt. Dat klinkt eenvoudig en dat is het ook. Desondanks slaagt het gros van de gebruikers van location based marketing  ook wel mobile marketing genoemd  er bij lange na niet in om het maximale uit de mogelijkheden te halen. Tijd om daarin verandering te brengen, vinden Scholte en Beker.
*Twee marketingcomponenten*
ÂZeven van de tien horecaondernemers zeggen Foursquare te kennenÂ, stelt Scholte. ÂDe meesten van hen geven zelfs aan al een account te hebben. Maar zich actief bezighouden met het werven van nieuwe klanten en het binden van trouwe klanten blijkt voor de meesten nog een stap te ver. En dat zijn toch de twee marketingcomponenten van Foursquare bij uitstek. Kansen te over dus.Â
*Mond-tot-mondreclame*
Scholte betrapt zichzelf er steeds vaker op even te kijken op Foursquare, met als belangrijkste argument dat ze haar telefoon toch bij de hand heeft. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Bijna vijf miljoen gebruikers van smartphones in Nederland hebben altijd toegang tot internet en dus ook tot Foursquare. Zo kunnen ze eenvoudig vinden waar de lekkerste huisgemaakte appeltaart te koop is. ÂDoor tips van medegebruikers van FoursquareÂ, verduidelijkt Scholte. ÂHet zijn immers de gebruikers die informatie delen over locaties en die fotoÂs plaatsen om potentiële bezoekers te tippen. Location based mond-tot-mondreclame.Â
*Probleem opgelost*
ÂJe kan als horecaondernemer leuk een bordje voor de deur hebben staan waarop je communiceert de lekkerste appeltaart van de stad te hebben  dat leest iemand die drie straten verderop loopt nietÂ, zegt Beker. ÂFoursquare installeren, probleem opgelost. Simpeler kan haast niet.Â
*Slimme acties*
Een van de best practices op het gebied van location based marketing is volgens Scholte en Beker het Amerikaanse koffieconcern Starbucks. ÂStarbucks gebruikt de mogelijkheden van Foursquare maximaalÂ, vindt Scholte. ÂHet bedrijf heeft ontzettend veel volgers op Foursquare en dat trekt weer nieuw klanten aan. Daarnaast bindt de koffiewinkel ook trouwe klanten aan zich door slimme acties. Voor de meest trouwe klant  via Foursquare eenvoudig te meten door het aantal Âcheck-ins per periode  is er zelfs de titel ÂburgemeesterÂ.Â
*Succesvolle actieÂ
*
Overigens zijn er inmiddels veel bedrijven die hun gasten meer willen laten doen dan alleen maar binnenwandelen en inchecken. Zo stelde een landelijk opererende lunchroom ooit een latte macchiato in het vooruitzicht voor iedereen die een foto kon laten zien van een bepaald object op een bepaalde plaats. ÂDe actie was succesvolÂ, weet Beker. ÂMaar helaas, en dat is een veelvoorkomende fout in Social Media-land, het te fotograferen object werd op een gegeven moment weggehaald, terwijl de actie op de site bleef staan. Honderden mensen werden vervolgens teleurgesteld. Dat lees je dan ook weer direct terug. Daarmee gooi je in één keer het positieve effect van de actie over boord.Â
~Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte~ "Socialmediaworkshops.nl":http://www.socialmediaworkshops.nl
~Dit was het derde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 9 januari is het vierde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.~
Verleid vijf miljoen smartphone-gebruikers
9 januari 2011