B&B Reallife 2.0: Er komt een gast… En toen?

Auteur: Silke Onink
B&B Reallife 2.0 Interview 20 september 2024
B&B Reallife 2.0: Er komt een gast… En toen?

In de komende edities van B&B Reallife 2.0 duiken we in de wereld van twee B&B-onderneemsters. Beide dames runnen hun eigen unieke B&B, maar delen een gezamenlijke passie. “We hebben elkaar toevallig ontmoet in Zeeland, er was meteen een enorme klik.” Samen delen ze elke drie weken hun avonturen, uitdagingen en waardevolle inzichten met ons. Deze keer: Een dag in het leven van…

Bijkletsen

“Wij zitten erg vol nu, maar eigenlijk is dat altijd wel, het hele jaar door. Het is niet zo dat ik veel drukker ben geweest dan normaal”, start Marleen het gesprek. “Wij hebben een bed and breakfast voor twee personen, wat vooral voor ouderen heel fijn is. Zij komen na de zomer, dus tot en met november zitten we ieder weekend vol.” “Bij ons is het erg wisselend”, reageert Carmen hierop. “Soms heb ik wandelaars over de vloer. Zij boeken ruim van tevoren en hebben vaak meer informatie over de omgeving dan ik. Ze hebben alles geregeld en weten van a tot z wat ze gaan doen.”

Carmen blikt vooruit op het najaar. “In het najaar heb ik gasten die een weekendje weggaan, een moeder- en dochterdag plannen of ouderen die komen genieten van de rust. Elk seizoen heeft zijn eigen kenmerken. Op een bepaald moment had ik niet veel boekingen voor het naseizoen. Een collega-B&B’er in Schoonhoven zei dat ik geduld moest hebben. ‘Mensen denken pas na de zomer aan het volgende’. Nou dat klopt, want ineens was oktober ook volgeboekt.” Marleen valt in: “Een beetje last minute boekingen? Dat heb ik ook. Soms denken we ‘oh er zijn geen boekingen, even een weekend wat rustiger.’ Dan hoor je toch ineens die piep en denk ik ‘oh, toch wel’.”

Dag in de B&B van…

Marleen: “Er komt een gast… Bij onze B&B kunnen gasten tussen 14:00 en 15:00 uur inchecken. Ik neem altijd van tevoren contact op met de gast door een berichtje te sturen. Hierin vermeld ik wat er gereserveerd is en wanneer ze kunnen inchecken. Soms denk ik dat het bericht duidelijk is, maar blijkt helaas dat dit niet het geval is. Dan denk ik nog even snel een boodschap te kunnen doen, staan de gasten al voor de deur. Maar dat moet je dan maar even van je af laten glijden.

Bij aankomst wens ik de gasten een warm welkom en geef ik een rondleiding door de B&B. Daarna laat ik ze lekker hun eigen gang gaan. Soms lopen gasten langs het raam wanneer ik aan tafel zit, dan zwaai ik wel eventjes. Andere gasten trekken tien keer per dag aan de bel, maar dat is niet erg. We hebben altijd een goede band met onze gasten. Deze band en de terugkerende gasten zijn een goed teken voor je B&B. Naar mijn idee ben ik heerlijk laagdrempelig, ik zit er niet bovenop. Negen van de tien keer reserveren gasten ontbijt. Bij Carmen is het ontbijt erbij inbegrepen, bij mij mogen gasten zelf kiezen. Soms is het ook heerlijk om geen ontbijt te hoeven regelen, vooral bij overnachtingen van een week. Koken, bakken, scrambled, wat kan ik nog meer met een ei? Wat zet ik op dag vier op tafel?”

Carmen, die er knikkend mee instemt, lacht en vervolgt het gesprek. “Ik lees me van tevoren graag in wie er komt. De meeste mensen laten in een paar woorden wel weten waarom ze komen. Ik zie gasten met een huwelijksjubileum, moeders en dochters, maar ook verjaardagen voorbijkomen. Hier valt goed op in te spelen. Ook als ik weet dat er bijvoorbeeld fietsen worden meegenomen, kan ik daar goed op inspelen. Dan zorg ik voor voldoende stallingsruimte en leg ik de fietsroutes alvast klaar. Ik schat in wie er langskomt en wat ze gaan doen. Bij een huwelijksjubileum bijvoorbeeld; het is een klein gebaar om enkele rozenblaadjes te verspreiden of een taartje te regelen. Hier ontvang ik altijd leuke reacties op.”

“Een dag van tevoren stuur ik de gast een berichtje met de inchecktijden en het adres van de bed and breakfast. Daarnaast vraag ik of ze al een restaurant hebben gereserveerd. De restaurants in Schoonhoven zitten vaak vol, dus hier wil ik goed op kunnen sturen. Ik ben bij alle restaurants langsgegaan om mijzelf voor te stellen, en daar heb ik leuke contacten aan overgehouden. Als een gast een restaurant zoekt, kan ik het een en ander aanraden en maak ik de reservering voor de gast. Het is een win-winsituatie, voor mij en het restaurant, maar ook voor de gast. Het is die extra service die ik graag lever.”

Ook de schoonmaak is een onderdeel waar Carmen graag haar aandacht aan geeft. “Na het verblijf van de gasten maak ik schoon. Dat gaat tegenwoordig wel sneller; in het verleden had ik 4,5 uur nodig voor 46 vierkante meter. Ik denk dat ik ook voor Marleen spreek als ik zeg dat we zelfs het plafond zouden willen stofzuigen. Er mag geen spinrag te zien zijn. Wanneer ik een gastenhanddoek vind met een vlekje dat niet verdwijnt in de was, gaat deze direct weg, zo streng ben ik.” Marleen en ik luisteren geïnteresseerd naar het verhaal van Carmen. “Wanneer ik zelf ergens kom en er staan kinderhandjes op de ramen, vind ik dat erg vervelend. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik de ramen lap. Gelukkig heeft mijn man groene vingers; hij zorgt ervoor dat de tuin er goed uitziet. Ook al is alleen het pad naar de deur vrij, de eerste indruk is heel belangrijk.”

Als afsluiter deelt Carmen het leukste wat een gast ooit tegen haar zei. “Het was een Amsterdamse dame. Zij stelde bij vertrek de volgende vraag: ‘Wijfie, heb je spanbanden voor mij?’ Ik was gefocust, dus het kwartje viel niet. Ik was bloedserieus aan het nadenken waar ik die zou kunnen hebben en waar ze die voor nodig zou hebben. De dame vertelde verder dat het bed zo goed sliep dat ze het mee wilde nemen. Boven op de auto mee naar huis. Dat was een groot compliment. Later heeft ze contact opgenomen met de winkel waar ik het bed heb gekocht en heeft ze deze besteld voor thuis. Investeer in een goed bed, niet een oncomfortabel bed. Dat is een tip die ik iedere B&B’er mee kan geven. Het bed is je visitekaartje. Oké, ook de schoonmaak… Het bed én de schoonmaak.

Volgende keer

Volgende keer ga ik met de dames in gesprek over het belang van recensies. “Vroeger, op school, waren we dolblij met een zeven. Dat was het walhalla! Nu ik een B&B heb lijkt een zeven niets. Het moet perfect; zoals een tien”, blikt Carmen vooruit.

Wil jij de dames beter leren kennen of ben je benieuwd naar hun B&B? Lees dan het artikel waarin wij Marleen en Carmen aan jullie voorstellen.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws