De melding ÂWe hebben nog 1 kamer vrij! op de site van Booking.com is misleidend. Dat is het oordeel van Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie in een uitspraak vandaag. Booking.com
misleidt klanten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de uiting: ÂNog maar 1 beschikbaar voor  [prijs]Â. Een update leest u via "deze link.":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/update-bookingcom-mag-gewoon-zo-door-11879/
*In strijd met de wet*
Deze uitingen zijn in strijd met de Nederlandse Reclame Code. KHN ondersteunde marketingdeskundige Max Kohnstamm bij het Hoger Beroep dat Booking.com bij de Reclame Code Commissie had aangespannen.
Marketingdeskundige Max Kohnstamm sleepte Booking.com voor de Reclame Code Commissie. "De consument wordt door Booking.com bewust verleid tot snel boeken door onterecht te suggereren dat de kamers voor die prijs bijna uitverkocht zijn. Deze praktijken mogen niet", aldus Kohnstamm, die actie nam na een groeiend aantal klachten. Op 24 april jl. heeft de Reclame Code Commissie geconcludeerd dat de hotelboekingssite Booking.com de consument veelvuldig en op grote schaal misleidt met informatie op haar website.
*Misleidend*
Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie is van oordeel dat de reclame-uitingen van Booking.com ÂWe hebben nog 1 kamer vrij! en ÂNog maar 1 beschikbaar voor  [prijs] misleidend zijn en strijdig met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Adverteerder Booking.com wordt aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
*Hoger beroep*
Booking.com is vervolgens tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Tijdens deze beroepsprocedure hebben Joost Becker en Eric Janssen, advocaten bij advocatenkantoor Dirkzwager, Kohnstamm bijgestaan op verzoek van KHN. ÂHet betreft hier een gegronde klacht over de onduidelijkheid die Booking.com op haar website laat bestaan. De boekingssite wekt de indruk dat het aanbod van bepaalde hotelkamers, tegen een specifieke prijs, schaars is. Klanten worden hierdoor misleid snel te boekenÂ, aldus Joost Becker. Eric Janssen geeft aan dat dit temeer het geval is aangezien Booking.com de beste prijsgarantie biedt op haar website. ÂIn andere Europese rechtspraak is al uitgemaakt dat consumenten dan niet verder zoeken. Men denkt het beste aanbod voor ogen te hebben. Het is daarom niet meer dan logisch dat het College van Beroep tot dit oordeel komt. Janssen voegt hier aan toe dat deze uitspraak belangrijke jurisprudentie vormt voor toekomstige rechtszaken.
~Thijs Jacobs~
Uitspraak: Booking.com misleidt klanten
4 juli 2014