Heerlijk overnachten in een van airconditioning voorzien luxe-onderkomen op een muziekfestival. Relaxen in een 'yurt' in de Andes. Enkele jaren geleden werd het voor onmogelijk gehouden, maar het lijkt big business te worden.
Festivalbezoekers mogen nu al ruiken aan hoe de toekomst eruit zal zien. Het zojuist geschetste luxeniveau is nu nog maar voor enkelen weggelegd, maar de groep die toegang krijgt tot dergelijke faciliteiten is groeiende.
Muziekfestivals bieden kansen
Met name muziekfestivals zorgen voor een goede voedingsbodem voor bedrijven die pop-up hotels in de markt zetten. En waarom zouden dat de niet al bestaande hoteleketens zijn? Op het Coachella festival in het Amerikaanse Californië zijn al zeven luxe tenten te vinden, in de toekomst zijn dat er waarschijnlijk veel meer.
Hotelmerken kunnen hun naamsbekendheid vergroten door de aanwezigheid op festivals met luxe pop-up overnachtingsmogelijkheden. Wanneer een festivalganger in een Hilton-branded glamping-tent heeft geslapen, is de loyaliteit naar het merk duidelijk vergroot en is de associatie met het merk die van ongekende luxe in een relaxte setting.
De wereld veroveren
Nu zijn het nog vooral boetiekmerken die de markt domineren, The Pop-up Hotel biedt festivalaccommodatie aan in Groot-Brittannië, maar wil de wereld veroveren met het concept. Ze bieden hun gasten zelfs een luxe spa, een restaurant, een bar, een zwembad met loungegedeelte, douches en veel meer. Een ongekende luxe voor de festivalganger, die het tot voor kort met een klein tentje en slechte sanitaire voorzieningen moest doen.