Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

Auteur: Thijs Jacobs
OTA's Internationaal 14 juni 2019
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als de hotels. Booking.com en Expedia zouden hotels namelijk 'straffen' wanneer ze hun kamers op andere sites goedkoper aanbieden. Nustay meldt in een persverklaring hiervoor aanwijzingen te hebben.

Expedia zou bijvoorbeeld een hotel lager op zijn ranglijst zetten als het hotel op andere websites lagere kamertarieven hanteert, zo stelt Nustay. Booking.com zou op een vergelijkbare wijze handelen. De financiële schade die hierdoor wordt veroorzaakt, kan voor hotels flink oplopen.

Machtsmisbruik?

Nustay heeft eveneens aanwijzingen gevonden voor een andere manier waarop de marktleiders hun macht misbruiken. De prijsconcurrentie via Google Hotel Ads willen de twee partijen koste wat het kost verminderen, zodat zij altijd goedkoper blijven dan dit kanaal. Zowel Booking.com als Expedia hebben nog niet gereageerd op de aantijgingen van Nustay. 

Goed nieuws vanuit Duitsland voor Booking.com trouwens. Afgelopen week oordeelde het 'Oberlandesgericht Düsseldorf' dat Booking.com hotels wel degelijk mag verbieden om op hun eigen website lagere tarieven te hanteren dan op de website van Booking.com. Een grote overwinning voor de OTA, een mokerslag voor het 'Kartellamt'. 

Overig nieuws