Reisbranche bereikt online meer personen dan pre-corona

Auteur: Redactie
Toerisme 20 maart 2023
Reisbranche bereikt online meer personen dan pre-corona

Na de magere jaren met reisbeperkingen is het online bereik van de reisbranchemerken in februari 2023 hoger dan pre-corona; ruim 8,6 miljoen unieke personen bezochten één of meerdere websites/apps uit de reisbranche (GfK GXL DAM, 57,5%, 8.632.000 personen van 13 jaar en ouder). Ten opzichte van een jaar eerder is dat een stijging van 25%, ofwel 1.677.000 personen.

In alle leeftijdsgroepen bezochten in februari van dit jaar meer personen één of meerdere websites/apps uit de reisbranche. De stijging is onder 65-plussers het grootste, onder hen is de groei ten opzichte van een jaar eerder meer dan 30%. Onder 35-49-jarigen is het aandeel in februari het hoogst: meer dan twee derde van hen bezocht online een reisbranche merk.

In februari 2020, net voor de reisbeperkingen in Nederland, was het online bereik voor het laatst boven de 8 miljoen personen in diezelfde periode. In het opvolgende jaar daalde het bereik aanzienlijk naar minder dan 6 miljoen personen in februari 2021.

Opvallend is dat in dit jaar meer mensen een bezoek brachten op hun smartphone dan op hun PC/Laptop; het online bereik van reisbranchemerken is via PC/Laptop op gelijk niveau met twee jaar eerder (34%) maar stijgt op smartphone juist (naar 35%). Deze stijging is onder jongeren en 35-49-jarigen het sterkst.

Ook de bezoekfrequentie is in februari weer op het niveau van februari 2020 hersteld: 45% bezocht de reisbranchemerken 1 of 2 dagen in de maand en 55% 3 dagen of vaker.

Tussen de merken Booking, Vakantieveilingen en Voordeeluitjes blijkt de grootste online overlap: meer dan een kwart van de Booking-bezoekers hebben ook Vakantieveilingen en Voordeeluitjes in februari bezocht.

Bron: GfK GXL DAM, PC/Laptop, smartphone, tablet: het online bereik van de reisbranche merken betreft de websites en apps van: Airbnb, Belvilla, Booking, Bungalows.nl, Bungalowspecials, CenterParcs, Cheaptickets.nl, Corendon, De Jong Intra vakanties, D-Reizen, EuroParcs, Expedia, Fletcher, Hotels.com, Hotelspecials, Landal, Natuurhuisje, NS International, Prijsvrij, Roompot, Sunweb, Tix, Tripadvisor, Tripper, Trivago, TUI, Vacansoleil, Vakantiediscounter, Vakantieveilingen, Voordeeluitjes, Weekendje Weg.

Rapport: alle resultaten zijn samengevoegd tot een beknopt rapport, betreffende bereik per doelgroep, online overlap merken, gebruiksintensiteit merken.

Overig nieuws