Er lijkt een sneeuwbaleffect te zijn ontstaan op het verbod van pariteitsclausules. Na Duitsland, Frankrijk, Italië, België en Oostenrijk heeft ook Zweden toegestemd met een verbod. De pariteitsclausule houdt in dat hotels via de eigen kanalen geen lagere prijs mogen aanbieden dan op de boekingssites staat, en dat is volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) oneerlijke concurrentie. “We hopen dat het verbod op de pariteitsclausules ook in Nederland doorkomt”, laat Hans van der Kooij, domeinmanager namens KHN weten.
Al ruim vijf jaar probeert KHN de Nederlandse politiek bewust te maken van de oneerlijke concurrentie. “We zijn al een tijd in gesprek en hebben goed contact met Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA). Wij willen graag een verbod op pariteitsclausules en hebben vertrouwen in een goede afloop.”
Mede door het feit dat al zo veel omliggende landen hebben ingestemd met het verbod, ziet Van der Kooij kansen. “Hoewel er in Duitsland nog een procedure van Booking.com loopt tegen het verbod, hebben onze oosterburen het verbod kunnen bewerkstelligen vanuit Europese wetgeving. Dat geeft ons vertrouwen dat het ook in Nederland moet kunnen lukken.”
Of dat binnen een korte tijdsspanne gaat gebeuren, kan Van der Kooij nog niet zeggen. “We werken achter de schermen hard om dit ook in Nederland voor elkaar te krijgen. We denken en hopen dat het gaat lukken, maar het blijft politiek.” KHN is overigens niet expliciet tegen boekingssites. “We hebben elkaar nodig. Ik ben van mening dat als het verbod op de pariteitsclausule er inderdaad komt, het voor alle drie de partijen beter is. Zowel voor de hotelier, de boekingssites als de consument.”