Interview erg-LEUK!: “Met een breed concept wed je op meer paarden”

Auteur: Redactie
18 maart 2013
Interview erg-LEUK!: “Met een breed concept wed je op meer paarden”

Nicole van der Horst is geen onbekende in de gastvrijheidsector. Met erg-LEUK! is ze toe aan haar derde bedrijf binnen de branche. In een charmant en statig pand in het Gelderse Velp realiseerde ze samen met levens- en zakenpartner Joop Bakker een breed concept. Een bed & breakfast annex hotel met een lunchroom, waar vind je dat?

Of is erg-LEUK! een lunchroom met kamers? Hoe dan ook, Nicole nam een aantal jaar geleden, toen de economische crisis al hoogtij vierde, het besluit om samen met Joop nog één keer een nieuwe horecaonderneming te beginnen in het plaatsje vlakbij Arnhem. Het logeeradres moest vooral gezellig en laagdrempelig worden. Gasten moeten er zich direct welkom voelen. En dat is bij erg-LEUK! prima gelukt.

“Ik heb al twee horecabedrijven gehad en wilde nog één nieuwe zaak starten, met kamers”, vertelt Nicole. “Mogelijk dat we naar het buitenland zouden gaan. Joop en ik waren al in België gaan kijken, waar veel statige villa’s met horecavergunning te koop staan. Door de crisis kwam er ook meer aanbod in Nederland. Zo kwam het pand waar we nu in zitten op de markt. Eerst werd alleen de bedrijfsruimte aangeboden, maar voor ons was het een harde eis dat we zowel pand als bedrijf konden kopen. Dat is uiteindelijk gelukt.”

Duidelijk signaal

“Toen wij het pand overnamen, waren de kamers erg gedateerd. Heel erg jaren zeventig, met schrootjes aan de wand en bruin sanitair. In maart 2010 zijn we begonnen met verbouwen. Bewust hebben we eerst de benedenverdieping gedaan, om een duidelijk signaal te geven dat er een nieuwe zaak was gekomen. De zes kamers op de eerste verdieping zijn inmiddels helemaal klaar. Op de tweede etage zijn we nu nog aan het verbouwen. Vóór de zomer moet daar de bruidssuite klaar zijn en daarna volgen nog twee familiekamers”, vertelt een gepassioneerde Nicole. Dat er een speciale bruidssuite wordt gerealiseerd, hebben Nicole en Joop gedaan vanwege de grote hoeveelheid aanvragen die ze van aanstaande bruidsparen krijgen. Nicole: “Dicht in de buurt ligt Kasteel Rosendael. Daar wordt veel getrouwd. Gasten kunnen straks de hele b&b huren. Daar trouwen, hier overnachten, en de volgende ochtend een afsluitend feestontbijt.”

De witte plafonds geven de kamers van erg-LEUK! een ruim uiterlijk. De vrolijke kleuren die op de begane grond zijn gebruikt, komen terug in de gastenkamers. Die zijn van alle moderne gemakken voorzien, zoals het draadloos internet dat bij de kamerprijs is inbegrepen.

De ligging van het pand is goed. Nicole: “Er komen ontzettend veel fietsers, wandelaars en automobilisten langs. Gasten die zomers op het terras zitten om wat te drinken en er achter komen dat we kamers hebben, willen dikwijls even boven kijken. We krijgen over het algemeen fantastische reacties, ook van mannen. Dat komt omdat we geen ‘wijvenzaak’ zijn en we niet meedoen met concepttrends, zoals loungen. Het is goed om niet trendgevoelig te zijn.”

Mensen snappen het wel

“Je ziet een tevreden mens voor je”, zegt Nicole lachend. “We hebben expres voor een ‘cross-over’-bedrijf gekozen. Zo wedden we op meer paarden en genereren we op een makkelijkere wijze een basisinkomen. Dat geeft een geruststellend gevoel.”

Dat de bed & breakfast annex lunchroom annex hotel een te breed concept zou kunnen zijn, waardoor de onderneming onduidelijk is voor gasten, ontkracht Nicole. “Mensen vragen er soms wel naar, maar als ik het uitleg, snappen ze het wel. We zijn zowel b&b als hotel, omdat we beide logiesvormen aanbieden. Hotelgasten verblijven langer dan b&b-gasten, meerdere dagen of zelfs weken, terwijl een b&b-gast vaak maar één nacht blijft. Hotelgasten verlangen dat je meer zakelijke diensten aanbiedt – faxen, taxi’s regelen, een excursie plannen – terwijl je een b&b-gast alleen ’s ochtends even ziet aan het ontbijt en daarna de hele dag niet meer.”

“We hebben vaste prijzen voor onze kamers. Ik vraag geen toeslag als een gast slechts één nacht wil blijven. Als iemand zes weken bij ons blijft, of geen ontbijt wil, dan stel ik natuurlijk wel iets voor. Het is een kleinschalig bedrijf. Mensen hebben onderling contact en praten met elkaar tijdens het ontbijt. Ik wil dan geen scheve gezichten. Ik vind het bovendien raar dat iemand die vroeg reserveert een hogere prijs moet betalen dan iemand die last-minute tegen een stuntprijs boekt. Zakelijke gasten vinden de prijsstelling prettig. Voor hen is een b&b ten opzichte van een hotel een goed alternatief in crisistijd. Consumenten zijn wat geslepener qua prijs. Sommigen verwachten dat je voor 30 euro per nacht een kamer kunt krijgen. Dat is bij ons niet zo. We zijn een commercieel bedrijf. Het is geen bed & breakfast ‘voor erbij’. Ik heb mijn vaste kosten. We moeten toeristenbelasting afdragen en de wasserij moet worden betaald.”

Blijf jezelf

De naam bedacht Nicole toen ze met haar zoontje in de speeltuin was. “Ik dacht: ‘Goh, wat is het hier eigenlijk leuk. Heel erg leuk zelfs.’ En toen wist ik het ineens. Toen de bank vroeg welke doelgroep ik voor ogen had, dacht ik: nee, dat moet andersom. Eigenlijk moet het zijn: ‘Wat voor een doelgroep voelt zich fijn bij mij.’ We wilden ook bewust niet meer dan 10 kamers en ook geen avondhoreca. Ik wil weten wie ik in mijn winkeltje heb zitten en ’s avonds vrij hebben voor mijn gezin. Ik wil mensen ‘pleasen’, het mensen naar de zin maken, maar ik weet dat je niet iedereen tevreden kunt stellen. Als er vrouwen in de lunchroom zitten met van die uitgezakte mondhoeken, weet ik dat ik geen poging hoef te wagen.”

Het aantal horecaondernemingen en logeeradressen waarbij meer dan één dienst wordt aangeboden, zal volgens Nicole de komende jaren alleen maar toenemen. “Het is belangrijk dat je je eigen koers vaart”, vindt ze. “Laat je niets aanpraten door anderen. Zoek het niet bij jezelf, maar blijf bij jezelf wanneer er dingen mis gaan. Als je dicht bij jezelf staat, straal je dat ook uit. Kijk naar een strakke, trendy horecazaak: na zes jaar wordt alles ineens omgegooid. Ik vraag me dan echt af wat die mensen in eerste instantie voor ogen hadden.”

“In de horeca is het knoerthard werken en ik ben blij dat ik een goed gestel heb. Je moet echt bevlogen zijn, het moet je passie zijn. Wat dat betreft kun je de branche met de zorg vergelijken. Die mensen zijn ook zo gedreven en werken vanuit hun hart. Niemand wil anno nu nog in de zorg werken, maar vraag mensen of ze een horecabedrijfje willen en iedereen zegt: ‘Ja!’ Werken in de horeca lijkt leuk, maar het is een roeping. Het is werk, net als ieder ander werk.”

BBN15

Overig nieuws