Als de dagelijkse stress en het alsmaar versnellende leven je naar de keel grijpen, wat dan? Veel mensen plannen een weekeindje weg, gaan een dagje naar de sauna, of mediteren een kwartiertje. Fred Klein Hemmink niet. Hij gooide zijn leven en loopbaan twee jaar geleden rigoureus om, en begon in Nijmegen Bed & Breakfast Burgerlust.
Hij was het goed zat, het geldelijk gewin en de graaicultuur in het commerciële bedrijfsleven, en het moeten werken voor veeleisende aandeelhouders. “Op een gegeven moment dacht ik: wat kan ik en wat wil ik nog tot mijn pensioen doen? Ik wilde graag met mensen in contact blijven en mijn oude vak als afgestudeerde aan de hotelschool oppakken. Het commerciële wereldje vaarwel zeggen en een b&b beginnen is de beste beslissing uit mijn leven geweest. Ik heb rust in mijn eigen bestaan gevonden en wordt niet meer geleefd”, vertelt Fred. “Of dat een idyllische gedachte was? Nee, ik heb de b&b wel voor mijn broodwinning, maar ik hoef er niet rijk van te worden. Een dak boven m’n hoofd, wat spulletjes, en het gas, water en licht kunnen betalen is voldoende.”
Crisis bedankt
Fred gooide in 2009 het roer om en opende zijn logeeradres in het voorjaar van 2010, midden in de crisis. In zijn woning, een in historische stijl gerenoveerd pand uit 1891, realiseerde Fred twee riante en goed uitgeruste gastenverblijven met eigen luxe sanitair. De gemeente Nijmegen schrijft echter voor dat maximaal een kwart van het woonoppervlak mag worden verhuurd. Voor Burgerlust betekent dat er telkens één kamer bezet mag zijn. Gasten mogen bij hun reservering aangeven of ze voor de meest ruime kamer op de eerste verdieping gaan, of voor het verblijf op de tweede etage met een mooie balkenpartij en een stoomdouche met radio. Waar de gasten niet slapen, daar slaapt Fred.
“De bezetting is nu goed, maar als het minder was geweest, zou het te mager zijn om er mijn inkomen uit te halen. Ik heb het geluk dat ik in de crisis ben begonnen. Vanwege bezuinigingen sturen veel bedrijven hun mensen naar b&b’s in plaats van naar hotels. Door de week heb ik bijna alleen maar zakelijke gasten. Veel komen terug of blijven voor langere tijd. In het weekeinde ontvang ik vrijetijdsmensen. Door de week heb ik een betere kamerbezetting en in het weekeinde een betere bedbezetting”, legt de b&b-eigenaar uit.
“Ik werk niet met een minimaal aantal nachten, dat vind ik te dwingend. Je kunt het ook creatief aanpakken. Voor een betere bezetting in het weekeinde ben ik gestart met arrangementen. Wanneer mensen van vrijdag tot zondag of van zaterdag tot maandag blijven, krijgen ze een aantrekkelijke prijs voor de tweede nacht. Als ze bovendien twee bioscoopkaartjes kunnen laten zien, verreken ik die met de eindrekening alsof het een filmarrangement is. Ik hoef niet zo nodig samen te werken met andere partijen, zoals restaurants. Teveel rompslomp. Met andere b&b’s in Nijmegen heb ik wel contact. We sturen gasten naar elkaar door.”
Grijs gebied?
Naast de bed & breakfast heeft Fred nog zijn werk als adviseur, helpt hij bij een tussenschoolse opvang en doet hij maatschappelijk werk als vrijwilliger, maar de bed & breakfast is zijn professie. Op de website staat: ‘Hotelfaciliteit voor een betaalbare prijs’. Nu is het af en toe water en vuur tussen hotels en b&b’s. Mikt Fred met zijn hotelschoolachtergrond expres op het grijze gebied tussen beide logiesvormen?
“Voordat ik met de b&b begon, deed ik een marktonderzoek naar waaraan Nijmegen een tekort had. Publicaties over te weinig hotelbedden zijn voor mij het vertrekpunt geweest om een bed & breakfast te starten. Er zijn grote verschillen tussen hotels en bed & breakfasts. Een b&b drijft op liefde en een hotel op rendement. Bij bed & breakfasts treffen gasten vaak meer rust en charme aan dan bij een hotel. De winst van een b&b is het persoonlijke gastheerschap. Bij een hotel moet je bij het ontbijt je kamernummer noemen – een b&b-eigenaar weet je naam. Maar ik moet wel zeggen: het gastcontact is relatief, zeker omdat ik zoveel zakelijke gasten heb. Sommige vaste gasten arriveren ’s avonds laat en kunnen dan de kamersleutel uit een nachtkluis bij de voordeur halen. ’s Ochtends zijn ze voor dag en dauw weer weg.”
“Als b&b moet je de kwaliteit hoog houden. Gasten willen tegenwoordig hun eigen faciliteiten en sanitair op of bij hun kamer. De mate van luxe die je biedt is natuurlijk afhankelijk van de prijs die je vraagt. Ik merk dat internet steeds belangrijker wordt. Gasten boeken steeds later. Een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke site is een must. Daarom heb ik onlangs mijn website vernieuwd en staat er nu ook een bedrijfsfilm over Burgerlust online. Mensen willen op een functionele website snel de benodigde informatie kunnen vinden.”
Honderd procent
Waar loopt Fred tegenaan als hij zelf te gast is in een hotel of b&b? “Ik heb voor mijn werk bij onder meer Heineken en Toyota veel hotels van binnen gezien. Nu boek ik zelf wel eens bij hotels en b&b’s om te kijken hoe zij het doen. Slechte bedden zijn een grote ergernis. De onpersoonlijke benadering in hotels staat me tegen. Ik kan me verder ergeren wanneer iets niet goed werkt of kapot is. Het moet logischerwijs allemaal goed zijn, want de kamer en de gezamenlijke ruimtes zijn immers beide visitekaartjes.”
Fred legt uit hoe hij het aanpakt: “Het runnen van een bed & breakfast, of ieder ander eigen bedrijf, is een kwestie van discipline. Je moet altijd volhouden. Is een badmatje vuil of versleten? Niet denken dat het de volgende keer wel komt, maar meteen wassen of vervangen. Je moet je servicegraad hoog houden. Altijd honderd procent leveren, of dat in ieder geval proberen. En als iets fout gaat of kapot is, moet je het meteen goedmaken of herstellen. Ik doe het voor de leuke dingetjes. Vaak kost het niets en betekent het veel voor mensen. Dat vind ik het mooiste van een b&b, iets kunnen doen voor de gast.”
Als gouden tip wil Fred meegeven: “Wees dankbaar voor kritische gasten. Kritiek krijgen is niet leuk, maar de gasten die commentaar leveren, hebben het beste met je voor. Zie het als kansen die je worden geboden.”
BBN15