Afgelopen week hadden wij gasten die graag een veganistisch ontbijt wilden. Oei, daar moet je je toch even in verdiepen. Een half uurtje googelen op internet doet echter wonderen. En uiteindelijk bleek het ook nog eens mee te vallen. De appeltaartjes die bij aankomst altijd klaarstaan konden met een kleine aanpassing worden gemaakt en vielen bovendien ook nog eens in de smaak bij de andere gasten. Ons brood bleek al geschikt, wat eveneens geldt voor ‘de Drentse turf’ die wij vaak als lokale specialiteit van verschillende bakkers uit onze omgeving bij het ontbijt serveren. Je wordt bovendien weer eens getriggerd om creatief te zijn als je iets anders dan een eiergerecht bij het ontbijt wilt serveren. De mini pizza’tjes vielen bijvoorbeeld zeer in de smaak en gaan zeker een aanvulling worden op de variatie gerechtjes die wij dagelijks voorschotelen aan onze gasten. Al met al een geslaagd verblijf en wij hebben weer wat bijgeleerd. Wist je namelijk dat je een ei als bindmiddel kan vervangen door appelmoes?
Bij het opstarten van onze B&B kon ik best wel wat opzien tegen alle (dieet)wensen en allergieën van de gasten die bij ons zouden komen overnachten. Hoe vaak zouden we daar mee te maken krijgen en zouden gasten hun allergieën wel van tevoren melden of moesten wij dat actief aan ze vragen? We waren bovendien bij de voorbereidingen ook nog eens gestuit op nieuwe wetgeving die je verplicht om allergene stoffen in het ontbijt en andere gerechten aan je gasten te vermelden. Oh jee, hoe zag dat er dan in de praktijk uit? Om welke stoffen ging het eigenlijk? En dat betekende toch niet dat we een lijst met de ingrediënten van al onze producten op moesten hangen of zoiets? Ik zag het al voor me.
Gelukkig ging de wetgeving eerder in werking dan wij de B&B openden en zo konden we mooi de kunst afkijken bij anderen. En zagen we bijvoorbeeld dat in restaurants dit vaak op een handige manier wordt opgelost door op de menukaart aan te geven dat gasten het aan je kunnen melden als dit aan de orde is of een opmerking plaatsen op de kaart dat de kennis van allergenen aanwezig is in het bedrijf. Zelf hebben wij het opgelost door bij de bevestiging altijd te vragen of mensen speciale wensen hebben en via onze website kunnen ze bij het maken van een reservering ook een aantal allergieën aanvinken. We hebben inmiddels ervaren dat mensen die een allergie of andere dieetwens hebben dat eigenlijk altijd wel van tevoren aangeven, vaak zelfs al voor de reservering definitief wordt gemaakt.
Ik had mij voorgenomen om de ontbijten met de meest voorkomende allergieën uit te werken voordat de B&B openging. Door alle drukte bij het opstart was dat destijds natuurlijk niet gelukt. Groot was de paniek toen enkele weken na de opening een reservering binnenkwam waarbij een persoon aangaf een glutenallergie te hebben en graag naast ons ontbijt ook onze tapasplank erbij wilde reserveren. Gelukkig schoot ook hier Google ons te hulp. En met hulp van de biologische supermarkt bij ons om de hoek kregen we het voor elkaar om een zodanig smakelijk ontbijt en tapas klaar te zetten dat deze gasten daarna al verscheidene keren bij ons zijn teruggekeerd.
Inmiddels liggen de lijstjes klaar en kunnen we makkelijk schakelen wanneer gasten met speciale wensen komen. Bij allergieën weten we wat we wel en niet serveren en bij andere wensen, zoals bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen, krijgen zij alleen die producten die voor hen geschikt zijn en ziet onze ontbijtplank er bij vegetarische gasten ook zonder vleeswaren heel aantrekkelijk uit. Het is fijn dat je tegenwoordig in een poep en een scheet alle gewenste informatie op het internet kan vinden.
Over de auteurs:
Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'.