Amsterdam groeit als belangrijke trekpleister voor toerisme en zakelijke reizen. In totaal bezochten ongeveer 7,5 miljoen mensen de stad in het afgelopen jaar, een stijging van 3,9 procent ten opzichte van een jaar ervoor. Dit blijkt uit de Global Destination Cities Index van Mastercard, een onderzoek naar overnachtingen en uitgaven van reizigers. Hierin komt de hoofdstad als bezoekersstad op plaats 9 in de top 10 van Europese steden, vlak na Rome en nog voor Venetië.
Meer business, kortere trips
Vergeleken met andere Europese steden in de Europese top 10 kenmerkt Amsterdam zich vooral door veel zakelijke reizen en kortere trips. Driekwart van de reizigers naar Amsterdam bezocht de stad als toerist, terwijl de overige 24 procent zakelijke verplichtingen had. Het percentage zakenreizen is daarmee groter dan in vergelijkbare steden als Milaan (23 procent), Parijs (22 procent), Londen (18 procent) en Rome (11 procent).
De gemiddelde bezoeker bleef 2,2 nachten. Daarmee scoort Amsterdam lager ten opzichte van alle grote Europese trekpleisters. Naar verhouding wordt Amsterdam dus vooral gezien als ideale stad voor een korte weekendtrip of een kort zakelijk bezoek. Ook een verblijf in Parijs en Milaan blijft vaak beperkt tot enkele nachten (gemiddeld 2,5), terwijl mensen in Antalya (14 nachten) en Palma de Mallorca (6,1 nachten) vaak neerstrijken voor een langere periode.
10 procent meer uitgegeven in Amsterdam
In totaal werd er omgerekend ongeveer €3,8 miljard gespendeerd, een stijging van zo’n 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor (€3,45 miljard) en meer dan 50 procent dan tien jaar geleden (€2,52 miljard). Bezoekers besteedden een kwart van hun uitgaven aan een accommodatie, terwijl er 11,9 procent aan eten en drinken werd uitgegeven. 8,3 procent van de uitgaven stond in het teken van winkelen en zo’n 5 procent van het budget werd betaald aan transport.
Meeste bezoekers komen uit Verenigd Koninkrijk
Bezoekers kwamen vooral uit het Verenigd Koninkrijk (17,9 procent), de Verenigde Staten (14,4 procent) en Duitsland (12,6 procent). De groei in bezoekersaantallen betekent niet direct dat alle toeristische en zakelijke reizen zich in Amsterdam concentreren. Circa 40 procent van de buitenlandse gasten heeft Amsterdam als bestemming, ongeveer evenveel als tien jaar geleden, wat betekent dat ook de rest van Nederland niet achterblijft in populariteit.
Meeste reizen gaan naar Bangkok
Ook in wereldwijd perspectief groeit het aantal buitenlandse reizen. Sinds 2009 is het aantal bezoekers met een overnachting in het buitenland met liefst 76 procent gestegen. Met meer dan 22 miljoen jaarlijkse bezoekers is Bangkok (Thailand) de grootste trekpleister voor toerisme of zakenreizen, gevolgd door Parijs en London (beide rond de 19 miljoen).
“Reizen wordt een steeds belangrijker onderdeel in ons leven, of het nu voor werk is of voor vakantie”, aldus Carlos Menendez, president, Enterprise Partnerships. “Voor ons is het belangrijk om te begrijpen hoe deze reizen in positieve zin impact hebben op de bestemmingen, maar ook welke uitdagingen daarbij komen kijken. Steden moeten voorzien worden van de juiste informatie en slimme betaaloplossingen om de toerisme-industrie goed te kunnen bedienen.”