China, het land met het enorme inwonertal, heeft een enorme aantrekkingskracht op techbedrijven. Airbnb maakt hierop geen uitzondering en gaat de inspanningen en aanwezigheid in China enorm vergroten.
Airbnb verandert de naam naar 'Aibiying', wat zoveel betekent als ' begroet elkaar met liefde' in het Chinees. Bovendien zal het aantal medewerkers van Airbnb in China vergroot worden.
Nieuwe generatie reizigers
In een verklaring liet de oprichter van Airbnb, Brian Chesky, weten dat er een nieuwe generatie reizigers ontstaan is in China. Reizigers die de wereld op een andere manier willen ontdekken en ervaren.
Ook de 'Trips and Experiences' worden in China uitgebreid. Inmiddels heeft Airbnb wereldwijd ruim drie miljoen properties in aanbod in meer dan 190 landen. Met de trips probeert Airbnb verder te gaan dan enkel het aanbieden van accommodatie; het bedrijf wil - naar eigen zeggen - 'magische ervaringen' meegeven aan zijn klanten. Deze ervaringen worden aangeboden door locals; je kunt bijvoorbeeld deegpoppetjes leren maken in Shanghai of achter de schermen van de traditionele Kun-Opera kijken. Niets is te gek.
Lukt het Airbnb wel?
Veel Amerikaanse bedrijven zien dat hun websites worden geblokkeerd in China. Bedrijven zoals Uber hadden te kampen met wel zeer aparte regelgeving en zelfs invallen van de autoriteiten. Airbnb heeft al wel stappen gezet: er zijn overeenkomsten gesloten met grote steden, zoals Shanghai, Shenzhen, Chongqing en Guangzhou.
Tot op heden zijn er meer dan 5,3 miljoen 'guest arrivals' van Chinese gasten waargenomen bij Airbnb-properties over de gehele wereld. In 2016 is het reizen buiten de lansgrenzen door Chinezen 142 procent gegroeid. Airbnb heeft ongeveer 80.000 listings in China, waarmee in 2016 1,6 miljoen 'guest arrivals' waren gemoeid.
Meer dan 80 procent van de Airbb-gebruikers in China bleek jonger dan 35 jaar te zijn.