Vijf Nederlandse bed & breakfasts hebben de aanbeveling Particularly pleasant accommodation oftewel: Aangenaam overnachten. Ze worden stuk voor stuk gerund door ondernemers met een visie, maar een vermelding door Michelin was nooit een doel op zich. Een grote eer is het wel.
Foto: Ron en Fanny Coppers bij La Belle Meuse
”We laten expres niet alles zien op de website”
Naam: La Belle Meuse
Plaats: Well (Noord-Limburg)
Eigenaars: Ron en Fanny Coppers
Aantal kamers: 4
Kamerprijs: €99 (€87 of €82 bij resp. twee of drie nachten)
La Belle Meuse heeft haar Michelinvermelding deels te danken aan het met een Michelinster bekroonde restaurant Brienen aan de Maas, dat op een steenworp afstand ligt. Tussen beide bedrijven is in de loop der jaren een hechte samenwerking ontstaan. “Daar hebben we allebei voordeel van, want gasten die bij ons slapen, bestellen een wijntje extra. We verwijzen naar elkaar door, ook op de website, en we bieden samen arrangementen aan. Wel 80 tot 85 procent van onze gasten dineert bij Brienen,” vertelt Ron Coppers. Samen met zijn vrouw Fanny runt hij La Belle Meuse en sinds vijf jaar ook de lunchroom Ensuite, waar op zonnige dagen het terras vol zit met fietsers en andere dagjesmensen. De samenwerking met Brienen lijkt een gouden greep, maar berust op puur toeval. “We waren al een half jaar bezig met onze luxe b&b voordat René Brienen het restaurant overnam. René heeft ons getipt bij de inspecteur van Michelin, maar we moesten minimaal drie kamers hebben om in de Michelingids vermeld te worden; wij hadden er toen nog twee. Later hebben we het buurpand erbij betrokken om vier kamers te kunnen realiseren. Zodoende hebben we sinds 2011 een Michelinvermelding.”
Blijven verrassen
Gasten eten zowel bij Brienen als bij La Belle Meuse van Wedgwood servies, dat Ron en Fanny al verzamelden voordat ze de b&b startten. “Door de hoge waarderingen – we staan met een 9,8 op Booking.com – ligt de lat erg hoog voor ons. Sommige gasten komen dat echt testen. We hadden een keer een schooljuf als gast die zei: ‘Voordat ik een 9 of een 10 geef, moet het wel écht goed zijn.’ Maar toen ze ’s morgens vertrok zei ze: ‘Nu snap ik waarom jullie een 9,8 hebben.’ Dat komt doordat we nooit alles op de website al laten zien, anders gaan gasten het afstrepen. Het ontbijt en de ontbijtruimte bijvoorbeeld blijven een verrassing.”
“Bedandbreakfast.nl levert ons geen reserveringen op”
Naam: Inn on the lake
Plaats: Broek in Waterland (Amsterdam)
Eigenaars: Pamela en Karel van der Schaar
Aantal kamers: 4
Kamerprijs: €169 tot €189
In een oude pastorie, een rijksmonument waarvan de verbouwing tweeënhalf jaar in beslag heeft genomen, huist sinds 2010 een private guesthouse, zoals de familie Van der Schaar de accommodatie noemt. Interieurontwerpster en voormalig manager/eigenaar van het Spa Resort in Marriott Hotel Leidseplein Pamela van der Schaar gaf Inn on the Lake de inrichting die past bij het eeuwenoude karakter, met de authentieke Delfts blauwe tegels en de eeuwenoude kachel. Pamela: “Tijdens de verbouwing hebben mijn man en ik vaak gelogeerd in verschillende hotels. Overal lette ik op: het linnengoed, de bedden, het merk handdoeken, het ontbijt. Zo heb ik de keuze gemaakt wat ik wilde en vooral wat ik niet wilde. Geen buffetontbijt, omdat je dan zoveel moet weggooien. Wel zelfgemaakte jams en verpakte botertjes.” Inn on the Lake richt zich op buitenlandse gasten die Amsterdam willen bezoeken en op fietsers. De internationale website Mr and Mrs Smith voor exclusief overnachten levert het guesthouse een constante stroom van Britse, Amerikaanse en Australische gasten. “Onze gasten zoeken een klein hotel in een huis met karakter. In het begin stonden we ook op Bedandbreakfast.nl, maar daar kwamen weinig reserveringen vandaan. Onze prijzen zijn vrij exclusief vergeleken met andere b&b’s in het dorp. Maar we hebben dan ook een onderscheidend aanbod.”
Culinair gericht
Het enige wat Pamela merkt van de Michelinaanbeveling is dat er regelmatig Franse gasten komen en dat ze culinair gericht zijn. “Ik kook op verzoek een driegangenmenu voor €49,50. Ik bereid dat zelf alleen voor gasten. We noemen dat private dining en veel gasten maken daar gebruik van.” Naast privé slapen en dineren, kunnen gasten ook privé varen, met haar man of de zoon des huizes als privé schipper. “Bij mooi weer vaart hij iedere dag, soms zelfs helemaal naar Amsterdam Centraal.”
“De fietsen staan klaar om te pakken”
Naam: Villa Rozenhof
Plaats: Almen
Eigenaar: Anita Wekema
Aantal kamers: 6
Kamerprijs: €90 tot €105
Toen Anita Wekema werk aan huis zocht vanwege de kinderen, verruilde ze haar werk als hypotheekadviseur voor dat van b&b-ondernemer. Samen met haar man – director development bij Landal Green Parks – kocht ze in 2004 een monumentale villa uit 1902 in Almen. Een jaar later, na een grootscheepse verbouwing, trok het gezin erin. “Het pand brengt exclusiviteit met zich mee. Daarom hebben we gekozen voor zes ruime kamers, hoewel er ruimte was voor zeven of acht. De inrichting hebben we zelf gedaan, gewoon, zoals we het zelf zouden willen aantreffen. Dat maakt het authentiek.” Hoe ze aan de aanbeveling van Michelin komt, weet Anita niet. “We hebben er niets bijzonders voor gedaan. Er kwam iemand van Michelin langs en sindsdien staan we in de gids. Het geeft een kwaliteitsniveau weer. Ondertussen blijf ik net zo goed mijn best doen als voorheen. Ik zorg dat gasten het goed naar hun zin hebben en dat we de kwaliteit van de dienstverlening en van het pand hoog houden.”
Hardloper
De kamerprijzen van Villa Rozenhof zijn tot stand gekomen door vergelijking met andere b&b’s in combinatie met de reviews. “Over de bezetting hebben we niet te klagen. In de weekenden zitten we altijd vol en door de week hebben we goedlopende arrangementen, bijvoorbeeld met een diner erbij of een bezoek aan museum MORE voor modern realisme. Het groepsarrangement is een hardloper, daarbij verhuren we alle zes de kamers met een gezamenlijke ruimte aan één gezelschap. Gasten die bij Villa Rozenhof aankomen, hoeven voor geen enkele service meer bij te betalen: koffie en thee zijn gratis, de fietsen staan klaar om te pakken. Dat wordt erg gewaardeerd.”
“Onze gasten vinden het fijn als alles geregeld is”
Naam: Groote Engel
Plaats: Hulshorst
Eigenaar: Jolande van Dalen
Aantal kamers: 5
Kamerprijs: €99 tot €175
Op papier had Jolande van Dalen geen luxe b&b gepland, dat kwam pas gaandeweg. “Voor het sanitair kozen we Villeroy & Boch, dan selecteer je stoffering en verlichting die daar wat kwaliteit betreft bij aansluit. Hierdoor konden we een hogere kamerprijs te vragen dan wij oorspronkelijk in het businessplan hadden opgenomen. De luxe kamers worden vaak geboekt wanneer er iets te vieren valt.” Al vanaf het begin heeft de Groote Engel drukke tweeverdieners als doelgroep, die komen om even op te laden. “Ze vinden het fijn als alles geregeld is. Daarom hebben we veel arrangementen, culinair of sportief, met fietsen of golfen. Het is leuk om te zien dat gasten die in de loop van de jaren in de Groote Engel gelogeerd hebben, regelmatig een verblijf cadeau doen aan hun ouders. Op die manier bereiken we ook een oudere doelgroep.” Hoe ze een businessplan en een doelgroepbeschrijving moest maken, leerde Jolande al op de Hogere hotelschool, waarna ze twee jaar in een Amsterdams hotel werkte. Toch vergt een b&b in je eigen huis heel andere kwaliteiten. "Een b&b moet samenvallen met jezelf," weet Jolande. "Het heeft geen zin je best te doen op een sfeer die niet bij je past. Verse bloemen, mooie tijdschriften bij de open haard, goede wijnen in de kelder, dat hoort bij ons en ik zou het niet anders kunnen."Deze zomer bestaat de Groote Engel elf jaar. Jolande haalt er energie uit steeds iets nieuws te proberen. “Ik probeer elke keer een ander ontbijt samen te stellen, nieuwe combinaties in yoghurtjes, variatie in biologische broden. Het is leuk om te zien wat aanslaat. Dit jaar ben ik begonnen om kaasplankjes bij de open haard aan te bieden, dat loopt goed!”
“Grote carriers denken te weinig vanuit de gast”
Naam: Nijenshof
Plaats: Nijensleek
Eigenaars: Renée en Hans Dito
Aantal kamers: 4
Kamerprijs: €115 - €130
Met de ruime suites, de jacuzzi en de weldadige rust van het uitgestrekte Drentse landschap is De Nijenshof meer dan een luxe b&b. In vijftien jaar hebben Renée en Hans Dito een omgeving gecreëerd waar vaste gasten graag terugkeren, maar die door een ander deel van de doelgroep niet wordt gevonden. “Ons voorbeeld is een Franse chambre en table d’hôte. Ik kook voor acht à tien gasten en zit zelf mee aan tafel. Dat zijn avondvullende maaltijden met veel interactie. Maar niet iedereen kent en waardeert dat concept. Marketing is voor ons het allermoeilijkst. In het begin kregen we nog veel free publicity, maar nu moeten we het hebben van de grote carriers en die denken zo weinig vanuit de gast! Je moet al weten dat je naar een b&b in Drenthe wilt, terwijl wij zoveel meer zijn. Ook de Michelingids helpt daar niet bij. Wie zoekt ons onder de N van Nijensleek?”
Toch blijft Renée met veel voldoening investeren in haar bedrijf. “We zitten in een niche markt voor mensen die het zich gunnen: tweeverdieners en gepensioneerden. We hebben er hard voor gewerkt om het zo mooi te maken als het nu is, met veel oog voor detail. Het grootste compliment dat wij kunnen krijgen is: ‘het is net alsof ik thuis ben.’ Je moet heel veel dingen goed doen, dan krijg je kwaliteit.” Starters raadt Renée aan om in ieder geval beleving toe te voegen. “Leg een broodmes neer, zorg dat gasten de kippen kunnen zien langskomen. Horeca-ervaring is niet belangrijk, maar gastheerschap moet je niet onderschatten. Het zijn onze gasten die het mogelijk maken om in dit prachtige huis te wonen, waar je ’s morgens de reeën ziet lopen. Ik wil dat graag met hen delen.”