5 tips: zo blijf je zelf overeind in drukke gastenperiodes [winactie]

Auteur: Redactie
Columns 26 januari 2023
5 tips: zo blijf je zelf overeind in drukke gastenperiodes [winactie]

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen een B&B beginnen, omdat ze meer rust en ruimte zoeken. Eenmaal B&B-eigenaar snakken veel gastvrouwen en -heren naar meer rust en ruimte voor zichzelf, aldus gastvrouw Nelleke Griffioen. Waar is het in de tussentijd ‘misgegaan’? Ze geeft antwoord op deze vraag in haar boek ‘Dagboek van een Gastvrouw’ en deelt vijf tips om de rust te bewaren in drukke gastenperiodes.

Hoe komt het dat veel mensen die een B&B of vakantiewoningen runnen die gewenste rust en ruimte niet vinden? Griffioen: “Laat ik beginnen te zeggen dat veel accommodatie-eigenaren allerlei mooie eigenschappen bezitten die helpend zijn om een goede gastvrouw (of gastheer) te zijn. Ze maken het graag andere mensen naar de zin, zijn behulpzaam, hebben oog voor detail en maken graag dingen mooi en kunnen een fijne sfeer neerzetten. Dat doen ze graag en gasten waarderen dat enorm”, aldus Griffioen.

 

“We hebben dus alle eigenschappen om het onze gast naar de zin te maken,
maar vallen snel in de valkuil van pleasen en perfectionisme.”

 

De keerzijde is volgens haar dat we snel geneigd zijn om door te slaan in deze kwaliteiten, ten koste van onszelf. "We zorgen heel graag en goed voor onze gasten, maar vergeten daarin vaak onszelf. Ik ben zelf ook in flink wat valkuilen getrapt", erkent Griffioen. Ze ziet dat gastvrouwen en -heren:

 - altijd druk zijn en weinig tijd nemen voor zichzelf;

 - vinden wat ze doen niet snel goed genoeg;

 - gemakkelijk over hun grenzen heen gaan ten behoeve van de gasten;

 - bewust of onbewust de druk van de review ervaren;

 - geneigd zijn om de ‘gastentekortkomingen’ van hun partner te compenseren en nóg meer op hun tenen gaan lopen.

We hebben dus alle eigenschappen om het onze gast naar de zin te maken, maar vallen snel in de valkuil van pleasen en perfectionisme. Griffioen: "En dan lopen we onszelf gemakkelijk voorbij. Hospitality is eigenlijk onze vriend én onze vijand. De kunst is om je krachten in te zetten, zonder door te slaan. Meer gastvrouwen zouden elke dag ‘selfcare’ op hun to do-lijst moeten zetten."

 

“Meer gastvrouwen zouden elke dag
‘selfcare’ op hun to do-lijst moeten zetten”

 

Hoe kun je voorkomen in de genoemde valkuilen te trappen en blijf je in drukke gastenperiodes overeind? Gastvrouw Griffioen geeft vijf tips.

1. Zeg vaker ‘nee’ tegen je gast

‘En ‘nee’ zeggen doe je niet letterlijk met je vuist op tafel. Wel door op een rustig moment even afstand te nemen en jezelf af te vragen: wat vind ik eigenlijk oké en wat vind ik niet oké met gasten in huis? Vaak denken we daar niet over na, omdat gastvrijheid iets in zich kan hebben van ‘alles kan, alles mag’. De tijd nemen om na te denken over je eigen grenzen zorgt ervoor dat je minder vaak over je grenzen heen gaat. Als je dit voor jezelf helder hebt en dit op een vriendelijke manier communiceert, geeft dit rust, zonder dat het ten koste gaat van de service en aandacht voor je gast."

2. Voorkom dat je je ‘pleaseplafond’ bereikt

"Ik weet uit eigen ervaring dat het heel gemakkelijk is om elke keer iets méér te doen voor je gast. Totdat je voelt dat je niet méér kunt geven en je ‘pleaseplafond’ is bereikt. Méér doen is vaak lastiger dan minder doen. Teruggaan in service doen we liever niet. Mijn tip is om jezelf bij het aanbieden van een nieuwe service of extraatje jezelf altijd af te vragen: kan ik dit over een maand of over een jaar ook nog waarmaken?"

 

“Als je geen tijd hebt om de hond uit te laten,
laat die hond jou dan in ieder geval uitlaten.”

 

3. Neem voldoende tijd voor jezelf

"Tijd voor jezelf nemen: dat is voor drukke B&B-eigenaren ook een dingetje. Je gunt je gasten een geweldige break, maar je gunt jezelf amper tijd om naar het toilet te gaan (bij wijze van spreken). Ik sprak onlangs een accommodatie-eigenaar die niet de ruimte voelt om haar hond elke dag uit te laten. Ik vond het heel mooi dat ze dat durfde te delen. Ze houdt ontzettend van haar hond, maar haar hoofd zit vol. Mocht je dit herkennen: laat je hond jou elke dag even uitlaten. Bepaal wat jij verstaat onder selfcare en doe daar elke dat een beetje van. Al begin je maar met vijf minuten."

4. Zorg voor voldoende slaap

"Zorgen voor voldoende slaap is misschien een open deur. Maar in alle drukte of gezelligheid met gasten voel je mogelijk ’s morgens dat je weer nét iets te kort geslapen hebt. Of ’s avonds misschien nét iets te veel gedronken hebt. Je gasten hoeven ’s morgens geen ontbijt klaar te maken, jij wel. Sommige mensen kunnen goed tegen kort slapen. Maar voor veel mensen is voldoende slaap een van de belangrijkste bronnen van energie en veerkracht. Iets wat je in drukke gastenperiodes extra goed kunt gebruiken."

5. Gun jezelf leuke gasten

"Als ik aan accommodatie-eigenaren de vraag stel wie hun droomgast is, blijft het vaak een tijdje stil. Ze kunnen er niet 1-2-3 antwoord op geven, omdat ze er nooit eerder over hebben nagedacht. Mijn ervaring is dat als je gasten aantrekt die passen bij jou en je concept, dat het een stuk minder energie kost om voor deze mensen klaar te gaan. Dus gun jezelf leuke gasten."

Dagboek van een Gastvrouw

Dagboek van een Gastvrouw – onthullende zoektocht naar goed voor jezelf zorgen in een wereld vol torenhoge verwachtingen van Nelleke Griffioen is te bestellen bij de plaatselijke boekhandel, verkrijgbaar bij BOL.com en voor accommodatie-eigenaren in het buitenland te bestellen op DagboekvaneenGastvrouw.nl.

WINACTIE ‘Dagboek van een Gastvrouw’

We mogen 2 exemplaren van ‘Dagboek van een Gastvrouw’ verloten. Laat auteur Nelleke Griffioen via Nel@DroomplekAcademie.nl uiterlijk 5 februari weten waarom jij het boek wilt lezen. De twee meest pakkende inzendingen worden beloond met ‘Dagboek van een Gastvrouw’.

Overig nieuws