"Hebben jullie al iemand om te vervangen tijdens de vakantie?" vroeg een collega B&B-eigenaar laatst aan een gastvrouw, toen ik daar op bezoek was voor coaching. Er was geen jaloerse blik, geen verborgen agenda. Gewoon een oprechte vraag, uit solidariteit. Ik zag gastvrouw Myrthe even slikken: vakantie? Die mythische periode waarin je zelf even niet in de weer bent met lakens, roereitjes of het mysterieuze geluid uit de gastenkamer?
Therapiegroep
In de wereld van Bed & Breakfasts zijn we allemaal een beetje elkaars concurrent. Zeker in een klein dorpje of toeristische regio. Maar toch - of juist daarom - ontstaat er iets bijzonders tussen B&B-eigenaren. Geen onuitgesproken rivaliteit, maar iets dat het midden houdt tussen burenhulp, therapiegroep en ondernemersnetwerk.
Broodroof
Ik was dan ook stomverbaasd toen ik afgelopen week van een gastvrouw, uit een klein dorpje inderdaad, te horen kreeg dat er daar wel degelijk een behoorlijke ‘broodroof mentaliteit’ heerste. Zo jammer. Terwijl je juist elkaar kunt versterken als B&B-eigenaren. Je kunt goede schoonmaakadressen delen, tips voor de net even anders als anders ontbijtjes, wellicht is er iemand die om 22.00 uur nog die lekkende douchekop kan repareren. Maar bovenal: begrip. Je begrijpt elkaar. De gedeelde vermoeidheid en het permanente gevoel dat je net één hand tekortkomt.
Natuurlijk, er zijn uitzonderingen. De B&B die ineens ‘jouw’ gasten voor de derde keer ontvangt. Of die collega die ‘per ongeluk’ vergat door te geven dat jij al volgeboekt zit en je opeens doorgestuurde gasten aan je deur hebt. Maar eerlijk is eerlijk: dat zijn de verhalen voor bij het derde glas wijn tijdens de jaarlijkse borrel, als je allemaal eens goed moeten lachen om de chaos die gastvrijheid soms is.
Sleutel
Collegialiteit onder B&B-eigenaren is geen vanzelfsprekendheid, maar wel een kracht. En als je het goed treft, is die collega zelfs degene die tijdens jouw vakantie de sleutel beheert, het bed verschoont en de gasten verwelkomt alsof het hun eigen zijn.
Want zeg nou zelf: wie begrijpt jou beter dan iemand die ook weet dat het geheime wapen tegen een ochtendhumeur gewoon een goed gezet kopje koffie is?
Hoe is jouw contact met B&B-eigenaren uit de regio? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!
Jorine de Bruin helpt met haar bedrijf Hoteljournalist gastenverblijfeigenaren aan meer vrije tijd en minder afhankelijkheid van boekingssites. Meer over haar werkzaamheden, reviews, eigen keurmerk, online leeromgeving en podcast over gastvrijheid vind je op haar website. ‘Verras de gast voordat hij jou verrast!’
Blijf op de hoogte!
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.