In Nederland schieten de wellnesscentra als paddenstoelen uit de grond, maar een nieuwe trend heeft zich al aangediend. Heel veel mensen willen méér dan alleen ontspannen; zij zoeken naar een balans tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid. Wellness heeft een opvolger gekregen: wellbeing.
Hoewel wellness en wellbeing in de Nederlandse bed & breakfastsector nog in de kinderschoenen staat – het aantal b&b’s met wellnessfaciliteiten is 18 – is het wel van belang dat men weet wat er leeft onder de gasten. Bij dit artikel zijn foto’s geplaatst van b&b Kortenbos in Meerlo (Limburg). Als één van de weinigen is deze b&b gespecialiseerd in wellbeing en wellness. Wellbeing heeft alles te maken met de kwaliteit van het leven en vormt een belangrijke aanvulling op onze basisbehoeften. Wanneer het lichaam, de ziel en het hoofd in goede balans zijn, verkeert iemand in volledige staat van wellbeing.
'Kurorten'
Waar gezondheid voor mensen een rationeel begrip is, heeft wellbeing en welzijn meer met emotie te maken. De combinatie van deze twee wordt steeds belangrijker. Mensen willen een gezond lichaam, en daarnaast zichzelf verwennen. Stress moet afgewisseld worden met ‘genietmomenten’. Zo blijven lichaam en geest in evenwicht.
Een speciaal kuuroord met een natuurlijke bron vormen de ideale omstandigheden voor een wellbeing-ervaring: het mineraalrijke bronwater is goed voor het lichaam, terwijl de warmte van dat bronwater voor de nodige ontspanning zorgt. Hoewel Duitsland meer dan 900 van zulke Kurorten kent, die bij veel Nederlanders geliefd zijn, is het kuuroord in Nederland nog een betrekkelijk zeldzaam fenomeen.
Op het treinstation staat nog steeds Nieuweschans te lezen, maar de officiële naam is, sinds vorig jaar, Bad Nieuweschans. We spreken over het eerste kuuroord van Nederland. In het dorpje tussen de weilanden rijdt één bus per dag en staan de fietsen niet op slot. In het centrum doen mensen hun boodschappen en houdt de dorpskroeg een grote schoonmaak. Niks bijzonders op het eerste gezicht.
Maar in Bad Nieuweschans zit zeshonderd meter onder de grond een unieke mineraalrijke bron. In 1975 kwamen al de eerste aanwijzingen dat er geneeskrachtig water onder Nieuweschans zit, pas vijf jaar later gevolgd door (sceptische) eerste proefboringen. Na enig onderzoek kreeg het ‘Heilwasser’ onder Nieuweschans evenwel een hoge, internationale kwalificatie. In Nederland is er (nog) geen kwalificatie voor bronwater, maar in Duitsland bestaan strenge normen. In 1985 ging het kuurcentrum en later ook hotel Fontana Resort Bad Nieuweschans open. Na een afwachtende houding in het begin, werd het een groot succes.
Medische hulp
Fontana Bad Nieuweschans ontwikkelde kuurprogramma’s op basis van medische indicatie. Het bronwater bleek een verlichting te zijn voor mensen met reuma, parkinson of huidziekten, zoals psoriasis. Hoewel dit type behandeling in Duitsland heel normaal is, wordt in Nederland vaak maar een deel van deze medische behandelingen vergoed door de zorgverzekeraar.
“Jammer”, meent Mireille Oosterlaar, hoofd marketing van Fontana Bad Nieuweschans. “Deze kuren hebben echt een positieve werking op het lichaam. De meeste mensen met gewricht- of huidklachten staan nu meer open voor de werking van onze heilzame bron. Gasten komen niet voor niets elk jaar terug. Het helpt echt.”
Doordat de meeste zorgverzekeraars het niet vergoeden, kunnen veel mensen de kuur niet betalen. ‘Het is inderdaad prijzig, maar het is een aanvulling op de reguliere behandelingen. Reuma is lastig te behandelen; je kunt die aandoening enkel met medicijnen onderdrukken. Terwijl bronwater meteen verlichting brengt. Hit kuureffect kan drie tot zes maanden aanhouden.’
Nieuwe doelgroep
Naast de medische kuren verzorgt het centrum ook complete lifestyle-programma’s, zoals de sapvastenkuur en de mindfulness meditatie. Hier signaleert Oosterlaar een nieuw publiek. “We hebben altijd vaste gasten gehad, maar ik merk toch dat de nieuwe groep uit een ander soort mensen bestaat. Voorheen kregen we vooral mensen die altijd al met hun gezondheid bezig waren, maar op de gezondheidstrend komt een nieuwe groep af.”
Bij deze groep liggen absoluut mogelijkheden. Een dag ontspannen en goed met het lichaam bezig zijn, spreekt deze mensen erg aan. Niet zo gek dat de sapvastenkuren en de mindfulness meditatiesessies steeds sneller vol zitten. “Daarin zien we echt een stijgende lijn.”
Maar niet alle trends zetten door in Nederland. Volgens trendwatchers zou ‘beauty voedsel’ het helemaal gaan maken. Drankjes met aloë vera of andere ingrediënten die van binnenuit je uiterlijk verzorgen, werden in Japan een ware hype. Fontana Bad Nieuweschans denkt dat Nederland nog niet klaar is voor dit soort voeding. Weinig gasten vragen hierom en voorlopig serveert men nog appeltaart of saucijzenbroodjes. Oosterlaar: “Dan kom je ook bij een cruciale vraag: is wellbeing genieten of caloriearm eten? Wij vinden dat het toch vooral genieten moet zijn. Maar ook een lekkere salade biedt veel mogelijkheden.”
BBN15