Hoewel de meeste agro-toeristen in Brabant in caravans op minicampings verblijven, betekent het niet dat daar de meeste groeikansen liggen. De bed & breakfasts maken op het moment meer groei door. Op 18 december werd in Schaijk nagedacht over de manier hoe deze kansen benut kunnen worden. Dat gebeurde bij de kick-off van het project GROEI.kans! van ZLTO, ondersteund door de Taskforce Multifunctionele Landbouw en het Interreg IVa programma voor Grensregio Vlaanderen-Nederland.
*Genoeg campings*
Goof Lukken van het platform Vrijetijdskennis en Erik van Nuland van het bureau Van Nuland en Partners presenteerden de resultaten over een recente studie naar kleinschalige verblijfrecreatie op het Zuid-Nederlandse platteland. De onderzoekers denken dat de markt van de kleinschalige campings verzadigd is, terwijl die voor de bed en breakfast nog in een groeifase zit. De groepsaccomodaties zitten er tussenin.
*B&B moet meer inspelen op beleving*
Voor kleinschalige campings is vernieuwing van het product belangrijk, bijvoorbeeld door het aanbieden van huurtenten of lunchpakketten. Voor bed & breakfasts is het belangrijk het verblijf onderdeel te laten zijn van een belevingsconcept dat onderscheidend is. Bij groepsaccommodaties is kwaliteit en investeren in marketing belangrijk, evenals het in de hand houden van de kosten aangezien de concurrentie toeneemt.
*Internet*
Voor alle kleinschalige verblijfsaccomodaties op het platteland geldt dat internet veel beter benut kan en moet worden. Bezoekers kijken altijd eerst op de website of de accommodatie hen aanspreekt en vaak ook of in de omgeving voldoende routes en activiteiten zijn. Verder zoeken ze vooral rust, ruimte, persoonlijke aandacht en een authentieke beleving.
De ZLTO gaat vanuit het project GROEI.kans! ondernemers onder andere helpen bij hun marketing op internet. Zo wordt bekeken of een rondreizende bus met een expert haalbaar is, zodat ondernemers en hun webmasters daar uitgenodigd kunnen worden. Ook helpt Groeikans bij het aanspreken van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten.
~Bed & Breakfast, Natalja Elings~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20BedandBreakfastNieuws.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20BedandBreakfastNieuws.nl%0A%0Ahttp://www.bedandbreakfastnieuws.nl/nieuws/websites-moeten-beter-benut-worden/
Websites moeten beter benut worden
24 december 2009