Wat doet u bij oplichting of fraude? Deze vraag stelden we aan het panel, bestaande uit b&b-eigenaren. De 'vreemde' mails uit het buitenland en een kopie van het paspoort waren
veel voorkomende antwoorden. Het hele artikel kunt u kosteloos lezen. "Download hier de nieuwste editie van Bed & Breakfast download.":http://www.bedandbreakfastnieuws.nl/blad/108/ In deze editie leest u ook een artikel over beveiliging.
~Johan Holthof van Het Hemelrijck Bed & Breakfast in Rotterdam~
Ik krijg regelmatig aanvragen van oplichters uit het buitenland: reserveren voor tien nachten of langer, vaak zonder persoonlijke aanhef, nooit contant betalen. Gelijk de prullenbak in dus. Bij reservering vraag ik altijd om persoonlijke gegevens zoals adres en telefoonnummer.
~Annet Schuiling van Gastenverblijf Huize Nijhof in Aalten~
We hebben met opzet geen bord aan de weg staan, om te voorkomen dat mensen zomaar komen aanwaaien. Van deze personen weet je helemaal niets, terwijl je normaal van gasten al gegevens hebt. Hoe meer je van ze weet, hoe kleiner de kans op fraude, denk ik.
~Karlijn Dapper van résidence La Vie en Rose in Lottum~
We hebben gelukkig nog niet te maken gehad met oplichting en of fraude. Uiteraard ontvangen wij met regelmaat ook de mails vanuit het buitenland waarin men diverse nachten wil boeken en vooraf wil betalen per creditcard. Daar gaan we niet op in.
~Monique Dudok van Chocolat B&B Maastricht~
Het is verstandig om altijd een kopie van een paspoort en/of creditcard te maken, dan kan je eventueel stappen ondernemen. Ik laat bijna altijd de helft van het bedrag aanbetalen. Die zekerheid heb ik dan alvast. Ik heb bijna nooit last gehad van fraude.
~Alfred Oskamp van De Drie Scheepkens B&B in Bergen op Zoom~
Fraude of oplichting is nooit 100 procent te voorkomen, daar de trucs legio zijn. Bij twijfel laten wij bij aankomst direct betalen, anders geen sleutel. Op een incheckformulier noteren we de legitimatiegegevens. Bij problemen informeren wij onze lokale collegas.
Wat doet u bij oplichting?
10 januari 2014