Onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat de lokale economie profiteert van een VVV. Consumenten die vooraf of tijdens hun dagje uit of weekendje weg het informatiepunt raadplegen, zouden
meer geld op hun bestemming uitgeven dan mensen die de VVV niet hebben bezocht. De meerderheid van de Nederlanders heeft, zo blijkt uit het onderzoek, een groot vertrouwen in het bureau. Zij laten zich adviseren als het gaat om invulling van hun vrijetijdsactiviteit op locatie. De VVV zou daarmee een belangrijke extra bijdrage geven aan de lokale/regionale gastvrijheidseconomie aangezien die extra bestedingen direct ten goede komen aan het toeristisch/recreatief bedrijfsleven.
*Toegevoegde waarde van VVV*
ÂWat levert de VVV eigenlijk op?Â, is een vraag die gemeenten en ondernemers zich terecht stellen. Om dit te kunnen beantwoorden, is de Erasmus Universiteit Rotterdam gevraagd de toegevoegde waarde van de VVV op de lokale bestedingen te onderzoeken.
*Bestedingen*
Gemiddeld besteden consumenten 49,08 euro per dag tijdens hun vakantie of dagje uit. Het onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat consumenten die tijdens hun dagje uit of weekendje weg een bezoek aan een VVV-vestiging hebben gebracht een bedrag van 5,26 euro per persoon per dag extra besteden.
*Het onderzoek*
Onderzoekers van de Erasmus Universiteit hebben verspreid over een aantal maanden in het afgelopen jaar ruim tweeduizend recreanten geënquêteerd. Dit is gebeurd op verschillende plaatsen in het land. Onder hen recreanten die de VVV wel en niet online of fysiek hadden bezocht.
~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl
Vestiging VVV goed voor omzet
27 november 2013