Frans Kragten is oprichter van het platform privesauna.nl, waarop veel B&B’s met wellnessfaciliteiten opereren. “En met succes”, vertelt de ondernemer. “Er is heel weinig verloop en het is lucratief om je B&B te verrijken met wellness. Door deze toevoeging van waarde aan je B&B kun je minimaal drie keer zoveel omzet per kamer genereren.”
“Het grootste verschil met een reguliere B&B is de tijd die de gasten binnen je accommodatie besteden. In een B&B checken de gasten in, waarna ze gaan wandelen, fietsen en uit eten gaan. In een privésauna speelt alles zich af binnen je verblijf, want je gasten komen echt voor de voorzieningen. Dat houdt ook in dat ze vragen om hapjes en drankjes, terwijl dat niet vooraf was gereserveerd.”
Het is raadzaam om een vervanger achter de hand te hebben, zodat je zelf ook vrije tijd hebt. “Je wilt zelf ook weleens een wandeling kunnen maken of uit eten gaan. Op vakantie gaan is een dure grap als je geen vervanger hebt die je zaak kan overnemen, want 3000 euro per week mislopen vanwege je vakantie stemt niet vrolijk.” Frans is ook oprichter van Secret Rooms, het portaal voor deeltijdverhuur van kamers. “Vanuit dat portaal is privesauna.nl ontstaan, omdat er vanuit onze verhuurders de vraag ontstond om een zelfstandig portaal voor te maken. Op secretrooms.nl zie je namelijk ook aanbod van privésauna’s, zoals B&B’s met wellness. Op Secret Rooms zie je meer ‘daters’, terwijl privesauna.nl voornamelijk een doelgroep heeft van stellen. Het is echt een leuke branche, al die blije klanten die genieten van wellness en daar enthousiast over zijn. Bovendien is het omzettechnisch echt zeer interessant.”
Investeringen verdienen zich terug
Er is een investering nodig om van je B&B een privésauna te maken. “Als je al een B&B-kamer hebt met sanitair, dan ben je voorzien van één onderdeel. Daarnaast heb je wellnessvoorzieningen nodig om op privesauna.nl een vermelding te krijgen; minimaal een sauna en een bubbelbad. Bedenk ook dat je gasten privacy wensen; een bubbelbad wordt vaak buiten geplaatst, maar denk daarbij wel aan de nodige beschutting. Als je er genoeg ruimte voor hebt, kan een sauna binnen geplaatst worden, maar kan ook buiten worden geplaatst als daar meer ruimte is met voldoende privacy. Op technisch vlak heb je te maken met het feit dat je krachtstroom nodig hebt en dat de waterkwaliteit goed moet zijn. Als je één klant per dag hebt, dan is het niet zo ingewikkeld, maar met de omloopsnelheid van een privésauna is het een ander verhaal; dan is het nodig om een extra sterk filtratiesysteem te installeren. In een standaard bubbelbad zit een filter dat niet toereikend is en gebaseerd is op thuisgebruik. Een extern filtersysteem met zandfilter is aan te raden en uiteraard gebruik je ook additieven zoals chloor en stoffen voor de aanpassing van de pH-waarde in het bad. Daarnaast heb je bij sauna’s de keuze uit verschillende varianten, zoals een Finse sauna of een stoomcabine. Een sauna die houtgestookt is, zou ik niet overwegen vanwege de veiligheid; liever elektrisch of infrarood. Je kunt een stoomcabine kant-en-klaar aanschaffen of een ruimte betegelen en een stoomgenerator plaatsen. Het zal je verbazen, maar een zwembad wordt steeds meer de norm in onze branche. Velen denken dat een zwembad ingewikkelder is dan een bubbelbad qua onderhoud, maar dat is zeker niet het geval. Dat komt door het grotere volume, waardoor het eenvoudiger is om het water schoon te houden.”
En de kosten? “Wanneer je een jetstream spa en zwembad plaatst, dan heb je het al gauw over 50.000 euro, maar ik ken B&B’s die nog geen 10.000 euro kwijt waren aan de toevoeging van wellnessfaciliteiten. Dat kan zeker als je goede tweedehands apparatuur koopt en zelf een beetje handig bent. Maar zelfs bij de investering van 50.000 euro zie ik dat het binnen een half jaar is terugverdiend. Een omzet van 10.000 euro per maand wordt gauw bereikt. Omdat we zo vaak informatieverzoeken krijgen van B&B’s, hebben we een brochure gemaakt die zich richt op starters die een privésauna willen aanbieden binnen hun bestaande bed and breakfast.”
Compleet platform
Kragten begeleidt B&B-eigenaren met het opzetten van een privésauna en biedt ze een platform om het in de markt te zetten. “In dat pakket zit een agenda, boekingsmodule, het (bij)bestellen van arrangementen… In een all-inclusive pakket doen we alles voor je, dus zelfs de website. Ook is er een marketingcomponent in opgenomen. Ik zie mijn bedrijf als sparringpartner en ben meer bezig met adviseren dan met verkoop. Het ontzorgen is mijn partners veel waard, want het beantwoorden van twintig telefoontjes op een dag is vrij normaal wanneer je één kamer aanbiedt, laat staan als je meerdere kamers in de markt zet. De privésauna’s op ons platform kennen in de weekenden een bezetting van bijna 100 procent. Het gemiddelde aantal reserveringen per klant is tachtig stuks per maand via ons platform, met een gemiddelde prijs van 175 euro. Reken maar na, dat is een mooi verdienmodel als je een unit drie keer per dag kan verhuren. Het mooie van ons platform is dat de doelgroep boekt voor de wellness-experience en niet op locatie. Sommige gasten rijden wel anderhalf uur om drie uur in een privésauna te verblijven. Mijn tip voor B&B-eigenaren die deze kans willen pakken? Start gelijk met twee units, dat biedt ruimte om personeel in te schakelen. Op die manier staat je privéleven minder onder druk. En als je ziet dat een B&B-eigenaar met drie klanten per week na een verbouwing en advies over het opstarten van een privésauna tien keer zoveel omzet behaalt, dan is dat prachtig. Daar doen we het voor.”
Reacties van tevreden klanten:
René - Privé Wellness Wogmeer
Ik heb een tijdje gewerkt met AirBnB en Booking.com en uiteindelijk heb ik geïnvesteerd in een barrel sauna en een whirlpool buiten. Met de verbouwing heb ik de investering van 20.000 euro binnen twee maanden terugverdiend. In onze eerste maand (januari 2021) was de omzet al 10.000 euro. Zeker in het weekend zit ik altijd helemaal vol met drie boekingen per dag en overnachtingen. Het fijne vind ik vooral dat je met privesauna.nl gewoon alles in één plek hebt en ze regelen zelfs mijn eigen website. Kortom, ik heb er weinig omkijken naar!
Jacqueline - Bed & Wellness ’t Slot
We hebben al jaren een B&B en hebben op een gegeven moment onze grootste ruimte verbouwd en uitgerust met wellnessfaciliteiten voor ongeveer 25.000 euro. Vooral de waterinstallaties zijn duur. We zijn in november 2020 gestart. Met een gemiddelde maandomzet van 6.000 euro zou de investering met een jaar zijn terugverdiend met alle vaste lasten meegerekend. Wat ik vooral fijn vind is dat ik alleen daadwerkelijk boekingen aangeleverd krijg. Bij Airbnb moet je vragen van gasten beantwoorden en ben je soms 3 dagen bezig. Dan moet je ook maar hopen dat ze boeken. Daarbij spreek je een hele andere doelgroep aan, mensen die echt voor een avondje/dagje ontspanning komen.
Margit - Bed & Wellness Maas en Waal
Ik wilde in eerste instantie met een B&B beginnen maar ben al snel overgestapt naar het privésauna concept. De commissies zijn een stuk voordeliger en de omzetten veel hoger. We hebben 150.000 euro geïnvesteerd in verbouwing en luxe faciliteiten waaronder een zwemspa. In februari 2020 zijn we gestart en met een bezetting van 85 à 90 procent is de investering in 1,5 jaar terugverdiend met een gemiddelde omzet van 13.000 euro per maand. Het werkt gewoon fijn. Gasten kunnen makkelijk online boeken en er is altijd support beschikbaar als we een vraag hebben. Daarbij heb je altijd persoonlijk contact!
Meer informatie vind je op privesauna.nl