Ondanks de inflatie blijven we ons vakantiegeld vooral besteden aan waar het voor bedoeld is: vakantie. Dat blijkt uit cijfers van online reisbureau dé VakantieDiscounter. Maar liefst 55 procent van de ruim 2.800 ondervraagden geeft al het vakantiegeld uit aan vakantie, 37 procent geeft een deel uit aan vakantie.
Wat opvalt is dat slechts 39 procent wacht met het boeken van een vakantie tot het vakantiegeld ook daadwerkelijk binnen is. Het grootste deel (44 procent) heeft al een vakantie geboekt en 17 procent zegt dit nog te gaan doen voordat het vakantiegeld is gestort.
Zonzekerheid
Buiten Europa reizen is eindelijk weer mogelijk. Toch kiest maar 17 procent van de respondenten voor een verre reis; 80 procent blijft nog altijd binnen Europa. Waar Nederland de afgelopen jaren een populaire vakantiebestemming was, geeft nu 3 procent van de ondervraagden aan in eigen land op vakantie te gaan of willen. De grootste reden om Nederland te ontvluchten? Zonzekerheid!
Wat geven we uit?
Dé VakantieDiscounter vroeg de ondervraagden naar het budget per persoon (kosten van de reis plus de kosten op de plek van bestemming). Het gros van de vakantiegangers (38 procent) heeft een budget van 500,- tot 1000,- euro per persoon.
Hoewel we ons vakantiegeld nog altijd grotendeels daadwerkelijk aan vakantie uitgeven, heeft de inflatie wel een rol gespeeld. Bij 36 procent van de reizigers is het vakantiebudget lager geworden dan eerst.
|
2019 |
2020 |
2022 |
Minder dan 250,- euro |
2% |
1% |
1% |
250,- tot 500,- euro |
16% |
11% |
10% |
500,- tot 1.000,- euro |
40% |
35% |
38% |
1.000,- tot 1.500,- euro |
20% |
26% |
27% |
1.500,- tot 2.000,- euro |
14% |
15% |
13% |
Meer dan 2.000,- euro |
8% |
11% |
11% |
* Door drukte rondom de ‘heropening’ van Europa half mei is dit onderzoek vorig jaar niet gehouden.
Vakantiegeld voor andere kostenposten
Een klein deel van de ondervraagden (8 procent) geeft het vakantiegeld op een andere manier uit. In 56 procent van deze gevallen heeft de inflatie hierin een rol gespeeld. Het vakantiegeld gaat in deze groep vooral naar grote kostenposten in en om het huis (40 procent), de spaarrekening (26 procent) en achterstallige betalingen (24 procent).
Van de ondervraagden weet 22 procent nog niet wat ze met hun vakantiegeld gaat doen. Ook bij 40 procent van deze groep speelt de inflatie in rol.