Uit de Branche: genieten en goed doen

Auteur: Redactie
Duurzaamheid Ondernemen 18 november 2009
Uit de Branche: genieten en goed doen

Aandacht voor mens en milieu zorgt voor een positieve sfeer binnen het bedrijf. Goed doen, voelt immers goed. Ondernemers die verder kijken dan winst alleen, spelen in op de tendens van bewustwording. Ook bed & breakfasts dragen hun steentje bij.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is de term waar het ‘goed doen’ onder geschaard wordt. Veel ondernemers geven aan dat zij MVO belangrijk vinden, maar tegelijkertijd is de drempel om er daadwerkelijk mee te beginnen soms te hoog. Het bedrijf moet in zekere zin veranderen en dat kost tijd en energie, maar vergt ook creativiteit. Een creatieve kijk op het bedrijf om te innoveren en onderscheiden. Gelukkig is bewust ondernemen een breed begrip en heeft het niet alleen met energie- en waterbesparing te maken. De bed & breakfast inzetten voor een goed doel is een uitstekend voorbeeld van bewust ondernemen.

1 maaltijd = 1 kind

Bert Stoffels en Lisette Luiken van Bed & Breakfast Koning Clovis in Maastricht durfden een eerste stap in de verantwoordelijke richting te zetten. Zij sloten zich aan bij de organisatie Extraordinary Ones. Voor ieder bij hen genoten ontbijt gaat er nu een bedrag van 20 cent naar een kind in een ontwikkelingsland voor een maaltijd. Oprichter van Extraordinary Ones Leon Aarts zag in een nieuwsitem dat er jaarlijks meer dan 1 miljard maaltijden worden geserveerd, alleen al in de restaurants van Londen. In Nederland zijn de cijfers gelijkend. Leon Aarts rekent door: “Stel je voor dat elke maaltijd een kind helpt en dat je dat als ondernemer maar 20 cent kost. Dan zijn er iedere dag 3 miljoen kinderen geholpen en verzekerd van een warme maaltijd. Wat een nalatenschap zou dat zijn.” Alleen voedsel geven zou geen oplossing zijn. Daarom krijgen de kinderen hun maaltijd voorgeschoteld op school. “Het echte voordeel is dat ze een opleiding krijgen en dat is de weg uit armoede en honger.”

Bevriend met Leon Aarts wilden Bert Stoffels en Lisette Luiken zich direct inzetten voor zijn organisatie. Bewust ondernemen vinden zij echt iets van deze tijd. “Op dit moment zijn wij nog de enige bed & breakfast dat zich als partner heeft aansloten, maar als het aan ons ligt zeker niet de laatste. Veel bed & breakfasts zijn samen een groot bedrijf met een grote output. Vele beetjes worden dan iets heel groots.” Het merendeel van de leden van Extraordinary Ones zijn restaurants, waaronder het tweesterrenrestaurant Beluga in Maastricht, maar elk bedrijf dat maaltijden (ontbijt, lunch, diner) verstrekt is volgens Leon Aarts een geschikte partner. Bed & breakfasts doen daarom zeker niet onder. “Door de aard van hun bedrijf is er aandacht voor ons initiatief en dit zet de gasten aan het denken.”

Schuldgevoel en onderscheiden

Bert Stoffels en Lisette Luiken beamen dat het initiatief de gasten aanspreekt. “Het kost hen niets extra’s, maar toch geven ze aan een goed doel dat 100% ten goede komt aan kinderen. In de ontbijtkamer liggen informatiebrochures waar meer is te lezen over de organisatie. Ook vermelden we de donatie op de rekening. De opzet is eenvoudig en dat spreekt aan. Daarbij is het ook een manier om onszelf te onderscheiden.” Maatschappelijk verantwoord ondernemen naar uw gasten communiceren is belangrijk. U zult meer steun krijgen als u laat zien wat het bedrijf doet.

Gasten genieten van hun dagje weg of korte vakantie. Is goed doen in combinatie met genieten niet een vorm van schuldgevoel afkopen? “In mijn optiek niet”, zegt oprichter Aarts. “Schuld afkopen is bomen planten, zodat je in die grote auto kan blijven rijden. Verantwoord bezig zijn, is de juiste auto kiezen en alleen gebruiken als het nodig is of alternatieve oplossingen zoeken. Een kind voeden als je zelf eet, valt in de tweede categorie. Wij moeten eten en kinderen in ontwikkelingsgebieden ook. Het is goed om te zien dat er een beweging gaande is van mensen die zich realiseren dat we op een eenvoudige manier samen heel veel kunnen doen.”

Goede Doelen Overnachting

Bed & Breakfast Delden in de gelijknamige plaats bedacht zo een slimme manier om met de bed & breakfast geld in te zamelen voor goede doelen, namelijk de Goede Doelen Overnachting (GDO). Een GDO kost iets meer dan een normale overnachting, maar de bed & breakfast verdriedubbeld deze extra donatie en schenkt het aan een goed doel. De normale prijs van een kamer is bijvoorbeeld 50 euro, u betaalt 55 euro, dan gaat er 15 euro naar een gezamenlijk gekozen goed doel. De boekingwebsite vakantie-holiday.com waar ook verschillende bed & breakfasts zijn te vinden, doneert zo alle reclameopbrengsten die ze uit de website genereren aan een goed doel. Alle beetjes helpen.

Met de klimaatconferentie in het verschiet, houdt u zich bezig met bewust ondernemen op eigen formaat. Toegepast op de bed & breakfastsector gaat het vooral om samen iets doen. Bewust ondernemen vergt een andere kijk op het bedrijf, maar wel een die vaak positieve gevolgen met zich meebrengt. Voor iemand anders, maar ook voor uzelf. Het zijn de kleine dingen die het doen.

BBN15

Overig nieuws