Kleinschalig, aandacht voor de gast en slapen in een omgeving waar massatoerisme nog niet de overhand heeft. Nederlandse gasten zijn er dol op. Bed & breakfasts schieten als paddenstoelen uit de grond en blijven groeien qua grootte. De economische recessie zorgt voor een nog sterkere toename.
Om starters in deze relatief nieuwe sector goed voor te bereiden, heeft NRIT Media in samenwerking met Bed & Breakfast Nederland een tweede editie uitgebracht van ‘Wegwijs in de Bed & Breakfastsector’. In deze gids zijn de resultaten opgenomen van een grootschalig onderzoek onder huidige en toekomstige eigenaren van bed & breakfast-accommodaties in Nederland. Het starten van een b&b is volgens de onderzoekers geen sinecure. Want starters krijgen te maken met alle aspecten van een klein bedrijf: marketing, verkoop, schoonmaak, onderhoud, inkoop, financiën en internet. Tegelijkertijd is het hard werken, leveren de ondernemers een deel van hun privacy in en moeten ze altijd klaar staan voor de gasten, zo stelt het handboek. De beginnende bed & breakfast-houder loopt vooral tegen problemen aan met betrekking tot vergunningen (vooral de tijdsduur), de verbouwing, promotie en marketing, belastingen en de inrichting van de accommodatie.
Toekomstmuziek
Het NRIT volgt al ruim 35 jaar de trends en ontwikkelingen in de vrijetijdssector. In die periode is er heel veel gebeurd. Internet, een enorm toegenomen mobiliteit, all inclusive vakanties, noem maar op. Maar trends hebben dikwijls ook een tegentrend. Naast de opkomst van ‘ver’ en ‘groot’ is er ook een trend waar te nemen naar ‘klein’ en ‘dichtbij’. Een trend waar juist de bed & breakfast-sector van profiteert. Een bed & breakfast dankt haar charme namelijk aan kleinschaligheid, een persoonlijke benadering, gastvrijheid en een unieke beleving. Sleutelwoorden die juist in deze tijd bij veel gasten als muziek in de oren klinkt.
Ouderen
De meest in het oog springende trend in de ontwikkeling van de bevolking is de vergrijzing. Vanaf dit jaar neemt het aantal 65-plussers sterk toe. Een doelgroep die voor de bed & breakfast-sector erg aangenaam en relevant is. Het handboek stelt dat de bed & breakfasthouder zich daarom moet toespitsen op ouderen uit de samenleving. Bijkomend voordeel van het aantrekken van meer senioren is dat zij niet gebonden zijn aan schoolvakanties en het hoogseizoen.
Toegankelijk onderkomen
Ook het aantal kleinere huishoudens in Nederland neemt toe. Effectief is om in te spelen op het groeiend aantal alleenstaanden dat op zoek is naar een nieuwe partner. Bij een b&b is de drempel voor het gericht ontmoeten van andere mensen veel lager dan bijvoorbeeld in een groot hotel. Ontmoetingen kunnen gepaard gaan met tal van activiteiten waardoor je als bed & breakfast-houder extra omzet kunt genereren.
Het consumentenvertrouwen door de crisis is lager dan ooit en men verwacht er de komende jaren niet op vooruit te gaan, waardoor het financieel vertrouwen nauwelijks stijgt. Maar men wil wél op vakantie. Door de relatief lage prijs is een b&b als overnachtingsmogelijkheid wat toegankelijker. Consumenten zullen naar verwachting de komende jaren eerder kiezen voor een overnachting in een bed & breakfast dan in een vijfsterrenhotel.
Luxer en duurder
In vergelijking met twee jaar geleden zijn b&b’s tegenwoordig veel luxer. De consument wordt kritischer en veel algemene voorzieningen, zoals koelkasten, leesmateriaal en internet, zijn naar de gastenkamer verhuisd, waardoor gasten meer privévoorzieningen tot hun beschikking hebben. Het komt niet veel meer voor, maar gedeelde sanitaire voorzieningen kunnen de meeste gasten niet meer waarderen. Ook een gratis parkeermogelijkheid kan niet meer ontbreken en staat hoog op het eisenlijstje van de gast.
Iets voor er bij
Een Nederlandse b&b kreeg in 2008 gemiddeld 196 gasten over de vloer, die samen zo’n 356 overnachtingen realiseerden. Eigenaren van een bed & breakfast besteden samen met gezinsleden en werknemers per week 38,5 uur aan het runnen van een b&b. Toch blijft de exploitatie van deze overnachtingvorm een hobbymatige bezigheid. Ondanks dat heeft ruim een kwart van de b&b’s uitbreidingsplannen. Het gaat daarbij met name om meer kamers en uitbreiding van voorzieningen en diensten.
Voor ongeveer de helft van alle bed & breakfast-eigenaren in Nederland is het runnen van een b&b een nevenactiviteit. Belangrijke motieven zijn een extra inkomen en het gezellige contact met mensen dat een b&b oplevert. Ook het beschikken over (te veel) ruimte vormt voor diverse ondernemers het motief om een b&b te beginnen. Voor slechts 16 procent is het een hoofdactiviteit en wordt er een volledig inkomen uitgehaald. De meeste mensen starten nog steeds een bed & breakfast omdat zij graag gasten willen laten genieten. Passie blijft een belangrijk sleutelwoord.
BBN15