Vanwege de beperkingen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hebben Bed&Breakfast-eigenaren te maken met annuleringen. Niet alleen omdat gasten het onveilig achten, maar ook omdat het internationale verkeer is beperkt.
Op zich is het logisch dat je als ondernemer moet nadenken over het genereren van inkomsten, maar marketingtechnisch kan het schade berokkenen aan je bedrijf. Onze vraag: hoe gaan jullie om met annuleringen?
In dit liveblog geeft de redactie van Bed&Breakfast handige tips en deelt het creatieve ondernemersverhalen van collega's. Zelf een goede tip? Deel het en mail naar: redactie@uitgeverijps.nl! Help elkaar!
Vouchers:
Geef jij al vouchers uit voor wanneer de beperkingen worden opgeheven? Via https://www.helpdehoreca.nl/ kun je je aanmelden en zodoende inkomsten genereren in deze zware tijden. Daar staat straks natuurlijk wel wat tegenover, maar het is een begin.
Tip: voorraadbeheer
Probeer je voorraden op te maken; wat ligt er bijvoorbeeld nog in de vriezer. Je gasten snappen het heus wel als het menu niet precies is zoals ze gewend zijn, zolang je de drie componenten maar aanbiedt.
Tip: huurkorting
Ga (indien van toepassing) in gesprek met de vastgoedeigenaar van je B&B. Vraag huurkorting aan; vraag niet om uitstel, want we zitten met zijn allen in deze crisis, dus ook de vastgoedeigenaren zullen water bij de wijn moeten doen om te zorgen dat we dit gezamenlijk te boven komen.
Tip van Frank Iwema, Residenz, Den Haag
"Verlaag de energie-termijnbedragen. Minder kamers bezet, minder gebruik van de keuken, en faciliteiten als zwembad/spa. Dus dat betekent automatisch minder energieverbruik. Verlaag dan de termijnbedragen om je cashflow te verbeteren."
Tip van Marian Krijgsman, Hotel Steeds aan Zee, Katwijk
Op de vraag hoe ondernemers om gaan met annuleringen, stromen de redacties binnen. Marian Krijgsman van Hotel Steeds aan Zee uit Katwijk reageert als volgt: "Het is een moeilijk dossier. Volgens de algemene voorwaarden sta je als hotelier in je recht maar je maakt er geen vrienden mee. Wie nog gratis kan annuleren doet dit trouwens massaal voor de maanden maart april mei en juni. Daar is niets aan te doen en begrijpelijk. Wij belasten de non-refundables en bieden een andere datum aan om het in te halen."
Tip van de redactie
Communiceer. Zet al je communicatiemiddelen in (social, e-mail) om je gasten te laten weten welke keuzes je maakt en waarom. Communiceer helder. Maak één iemand binnen de organisatie verantwoordelijk voor de communicatie. Zo voorkom je ruis. Benader (lokale) media en vakmedia om iedereen op de hoogte te brengen.
Tip van de redactie
Er komt gelukkig een dag dat de coronacris voorbij is. Denk goed na over de visie en strategie van je bedrijf ná de crisis. Een cruciale fase voor de continuïteit van je bedrijf. Zet ideeën op papier, vergader met collega's via Google Hangouts, Facetime of Skype.
Tip van de redactie
Geef vouchers uit die gasten kunnen kopen om later dit jaar een overnachting mee te boeken.
Tip van de redactie
Ga in gesprek met leveranciers. Iedereen is zich bewust van de situatie. Ga in gesprek om huur en lopende rekeningen op te kunnen laten schorten.
Tip van de redactie
Houd een grote schoonmaak. Mocht je ervoor gekozen hebben om volledig dicht te gaan