In de decembereditie van Bed & Breakfast besteedden we aandacht aan de sluiting van de horeca en de gevolgen daarvan voor B&B's. Er kwamen heel veel reacties binnen op deze vraag: 'Heeft de sluiting van de horeca impact op jouw B&B?'. Hieronder een greep uit de reacties. Maar liefst 87,5 procent van de respondenten gaf aan de sluiting van de horeca te merken in negatieve zin.
“Ik merk inderdaad dat reserveringen nul zijn op dit moment. Ik begrijp het niet, gasten krijgen ontbijt, tevens leg ik er plastic zakjes bij om een lunchpakket samen te stellen en als dat niet genoeg is kunnen zij altijd een volledig lunchpakket bestellen. Daarnaast bied ik ‘mee-eten wat de pot schaft’ aan. Gasten kunnen dan hetzelfde krijgen als wat ik voor mijn gezin kook. Ik heb al een paar keer een telefoontje gekregen en één keer een mail van mensen die wilden annuleren omdat zij toch nergens heen konden in de omgeving en nergens konden eten. Ik woon notabene in een polder aan de Eem waar prachtige wandel- en fietstochten zijn.”
B&B Vúr De Diek
“Er valt voor gasten niets meer te beleven in de omgeving. Na het ontbijt kunnen ze bijv. Fietsen maar onderweg kunnen ze nergens stoppen om iets te drinken of eten. Bovendien kunnen ze nergens naar het toilet. Avondeten kan bezorgd worden of zelf klaargemaakt worden in de B&B. Dan kun je net zo goed thuisblijven.”
B&B Hoeve Meerzicht
“Er zijn sinds de sluiting van de horeca geen aanvragen meer geweest van ‘toeristen’, alleen nog maar zakelijk. Dit compenseert de bezetting die we doorgaans hebben niet.”
Heleen Janssen, B&B Jansbeek in Arnhem
“Wij bieden ontbijt aan. Horeca dicht betekent dat gasten s'avonds iets moeten afhalen en hier opeten. Ook overdag tijdens wandelen of fietsen is er geen mogelijkheid iets te drinken of te eten. Wij hebben nul reserveringen.”
B&B Passant, Breskens
“Wij van B&B en Wellness De Waalhoeve bieden ontbijt aan met streekproducten van onze lokale Liemerse boeren. Ik zit in het bestuur van Liemerstrots en samen met onze streekgenoten en Ambassadeurs zetten we de prachtige streekproducten op de kaart. De gasten die komen overnachten weten dit al als ze bij ons inchecken, zo leuk en lekker vinden ze het als ze dit lezen op onze site of bij bedandbreakfast.nl. Nu de horeca gesloten is moeten we echt moeite doen om de boekingen binnen te houden. We werken hierdoor samen met de lokale horeca, waar de gasten een diner kunnen bestellen. Speciaal voor onze B&B wordt het gebracht (wij zitten in het buitengebied van Angerlo, drie kilometer van Doesburg) en de gasten genieten in onze ontbijtzaal, waar we een gezellig tafeltje indekken, van hun diner. In het kader van Steun de Horeca plaatsen we op Social media onze samenwerking om samen uit deze crisis te komen. We krijgen heel veel leuke reacties. Als ondernemer moet je creatief omgaan met dit soort zaken en ons motto is: samenwerken. Alleen kom je er niet, samen wel.”
Saskia, B&B De Waalhoeve
“Onze hele B&B staat leeg, terwijl wij normaal altijd gasten hebben. Mensen willen ergens uit eten kunnen gaan en even koffie kunnen drinken. Wij bieden ontbijt aan en communiceren mogelijkheden voor lunch en diner, maar helaas...”
B&B De Willemshoeve, Wageningen
“De inwendige mens hoeft bij ons niet te leiden onder de sluiting van de horeca. Wij bieden oplossingen voor alle maaltijdmomenten. Ontbijt (waar gasten een zakje krijgen voor eventuele left-overs), lunchpakketjes, diners, borrelplankjes, koffiethermoskannetjes en diner. Dat laatste verzorgen we niet zelf. We maken - zolang de horeca gesloten is - gebruik van de diensten van bevriende cateraars en restaurateurs. Win-win. We informeren gasten hier vooraf over, maar desondanks zijn er annuleringen vanwege de gesloten horeca.”
B&B Dalauro, Eys
“We bieden een driegangendiner aan huis aan waardoor we de schade kunnen beperken.”
Suzanne Rutten, Residence La Vie en Rose
Ook een dilemma?
Ken je dat? Je staat voor een dilemma en je zou wel eens willen weten hoe andere B&B’s dat oplossen. In deze nieuwe rubriek legt een B&B-ondernemer zijn of haar dilemma voor aan andere B&B-ondernemers. Heb je ook een dilemma? Mail naar redactie@uitgeverijps.nl of zet het op onze Facebookpagina.