Run op vakanties in eigen land? benut je ‘bonustijd'

Auteur: Redactie
1 mei 2020
Run op vakanties in eigen land? benut je ‘bonustijd'

Ook agrarische bed & breakfasts worden hard geraakt door de coronacrisis. Bestaande boekingen zijn geannuleerd, gasten bleven weg. Het zet ons leven op z’n kop. En toch, zoals bij elke crisis, ontstaan er ook kansen. Kansen om jouw gastenverblijf online zichtbaar te maken. Zodat jouw doelgroep, als de ergste corona-dip voorbij is, de weg naar je verblijf gemakkelijk weet te vinden. 

De populariteit van boerderij vakanties is de laatste jaren fors toegenomen. Er ontstaat een groeiende behoefte aan rust en ruimte. Steeds meer mensen kiezen ervoor te onthaasten in de natuur, te genieten van de charme van het platteland. En die trend zet voort, al dan niet verder aangewakkerd door de coronacrisis waardoor er minder alternatieven zijn. Er is zelfs een run op vakanties in eigen land, natuurhuisje.nl noteert 2x zoveel boekingen als vorig jaar. 

Een kansrijke ontwikkeling voor de toerisme- en recreatiebranche. Het is dan ook hét moment voor bed & breakfast eigenaren om te investeren in online zichtbaarheid. De consument start zijn zoektocht online, de grote vraag is: hoe zorg je ervoor dat jouw plattelandsaccommodatie opvalt in de massa? Zijn boeking platforms als natuurhuisje.nl, booking.com en airbnb de oplossing? 

“Boeking platforms niet noodzakelijk” Het is een spagaat die voor veel bed & breakfast eigenaren herkenbaar is: enerzijds wil je voldoende boekingen om de kost te verdienen, anderzijds wil je niet afhankelijk zijn van betaalde boekingsplatforms als booking.com en airbnb. Het kost je per reservering al snel 10% - 20% aan commissie. Bovendien zijn er zoveel aanbieders dat het lastig is om je te onderscheiden van de massa én je prijs te handhaven. 

“Dat kan anders,” weet Miranda Verberne, eigenaresse van inspiratielocatie Het Heide Huisje. “Boekingsplatforms helpen je tegen betaling aan boekingen, maar niet ten gunste van jouw gastenverblijf. Het is onmogelijk om de charme van jouw accommodatie tot zijn recht te laten komen op het platform van een prijsvechter als booking.com. Om nog maar te zwijgen over de laagste prijsgarantie en opgeschroefde commissies. Waarom zou je het lot van jouw mooie plattelandsaccommodatie in handen te leggen van derden, als het anders kan?” 

Kansen voor plattelandsondernemers Vanuit deze overtuiging is Miranda een nieuw concept gestart: Hi Boer. “Alle boekingen van Het Heide Huisje komen binnen via mijn eigen website, dat heb ik te danken aan een goede online zichtbaarheid. Ik geef geen geld uit aan boekingplatforms en ik wil plattelandsondernemers helpen hetzelfde te bereiken. Dat gaat verder dan alleen mijn sociale media expertise, daarom heb ik versterking gezocht. Samen met 3 andere online specialisten hebben we alles in huis om hen te helpen aan een toekomstbestendige strategie. Online goed boeren, dat is waar Hi Boer aan bijdraagt.” licht Miranda toe. 

Storytelling, influencers, zoekmachine optimalisatie (SEO), sociale media... het is een greep uit de vele alternatieve opties die het online medialandschap tegenwoordig biedt om je gastenverblijf te vermarkten. Eerlijk is eerlijk, dat betekent dat er serieus werk aan de winkel is, maar daar staat duurzame marketing tegenover die recht doet aan jouw accommodatie. 

Ondernemers, benut je bonustijd! Ondernemers kunnen deze rustige(re) tijd goed gebruiken om te investeren in de toekomst. Zodat je zelfstandig boekingen genereert, via je eigen website. Hoe? We vragen het Anja den Hertog, één van de online marketing specialisten van Hi Boer. 

“Eén van de manieren om dat succesvol te doen, is met behulp van storytelling. De reden dat we daar sterk in geloven, is omdat het een aanpak is waarmee je je authentieke verhaal vertelt. Authenticiteit raakt en dat is nodig om op te vallen in het drukke medialandschap van vandaag de dag. Ondernemers voelen zich daar ook vertrouwd mee, wat is er nu mooier dan de sfeer van jouw bed & breakfast te vertalen naar het online web? 

Met storytelling realiseer je ‘autonoom bereik’, dat wil zeggen dat je bouwt aan je eigen achterban van volgers. En daarnaast, goede content wordt beloond door een hoge positie in Google. Zo neem je het succes van jouw boerenbedrijf helemaal in eigen hand!”

 

Overig nieuws