Het kan de oplettende B&B-eigenaar niet zijn ontgaan, het nieuwe tv-seizoen van Bed & Breakfast op Omroep Max is van start gegaan. Even
kort; drie stellen logeren in elkaars B&B om die vervolgens te beoordelen. Voor de kijker niet alleen een informatief, maar ook een vermakelijk programma. De soms ongezouten kritiek op elkaars B&B zorgt regelmatig voor wrijving bij de eigenaren en leedvermaak bij de kijker.
*Risico voor de eigenaar*
Je kunt je afvragen wat het doel is van het programma. Hoewel publiciteit een goede reden voor de deelnemers is om mee te doen, lopen ze het risico dat hun B&B tot de grond afgebrand wordt door de negatieve ervaringen van de andere eigenaren. Deze ervaringen worden beïnvloed door de 'wil om te winnen'. Met regelmaat wordt er geneuzeld over kleine 'gebreken', die een normale gast niet op zouden vallen of voor lief neemt.
*Appels met peren*
De kijker krijgt een kijkje in de keuken van de B&B-eigenaren, maar geen objectief oordeel over de kwaliteit van de verschillende B&B's. Met grote regelmaat worden appels met peren vergeleken. Niet alleen passen de gasten niet bij het type Bed & Breakfast waar ze moeten verblijven, ook vallen de verschillende locaties niet altijd in dezelfde prijscategorie.
Jammer! Het op de kaart zetten van Bed & Breakfast Nederland is een mooi initiatief, mijn inziens op deze manier een gemiste kans. Een objectieve beoordeling van de verschillende B&B's in Nederland had waarschijnlijk voor minder leedvermaak bij de kijker gezorgd, wel voor meer positieve promotie en vraag naar B&B overnachtingen.
Jammer of niet, in het programma wordt wel duidelijk waarom een overnachting in een B&B een goed idee is. De eigenaren zijn allemaal even enthousiast, werken vanuit hun hart en delen met liefde hun plek. Een warm welkom voor elke gast!
Marleen Brekelmans
Promotie of antireclame?
24 februari 2016