Organisaties & ketens: karaktervolle gastenkamers

Auteur: Redactie
18 september 2006
Organisaties & ketens: karaktervolle gastenkamers

Logeren in een Bed & Breakfast is heel wat anders dan logeren in een hotel. Het is vaak knusser, maar ook dankzij de inspanningen en het enthousiasme van de gastheer/vrouw verrassend en origineel. Het niveau van deze logeeradressen neemt elk jaar toe. En wat is dan leuker om jezelf te presenteren aan het grote publiek? Iemand die hier alles van af weet is Frances Jaarsma, correspondente voor de Nederlandse uitgave van de tweejaarlijkse verschijnende gids 'Karaktervolle gastenkamers'.

Van alle Betuwse plaatsen behoort Tuil wel tot één van de oudste en vooral pittoresk gelegen dorpjes. Sinds tien jaar wonen Frances Jaarsma en haar echtgenoot in het monumentale 'De Lindenhof' waar zij naast een bed & breakfast ook een winkeltje met de smaak van het landleven runnen. Frances is als correspondente aan de bed & breakfastgids 'Karaktervolle Gastenkamers' verbonden. Het netwerk ‘Karaktervolle gastenkamers’ bevat in boek- en websitevorm ruim 300 adressen in België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk. Dit jaar zijn daar voor het eerst Engeland en Canada bijgekomen. En dat niet alleen. Gezien het groeiende aantal kwaliteitsadressen werd er besloten om deze in drie categorieën op te delen: karaktervolle gastenkamers  waar gasten bij de eigenaars worden onthaald, karaktervolle landhuizen die gasten voor een weekend, een week of een maand kunnen huren én karaktervolle kleine hotels met maximaal 10 tot 12 kamers. De geselecteerde adressen krijgen het label "Karaktervolle gastenkamer" dat ook op de site, het boek en de herkenningsplaat staat (beschermde benaming). Het label wil een sterk visueel herkenningspunt vormen tussen de verschillende huizen, maar het is ook een teken van onderscheid, erkenning en bescherming.

Bijzonder

'Wanneer spreek je over een karaktervol pand?', herhaalt Frances de vraag die voor veel bed & breakfasteigenaren interessant is. 'Wanneer je spreekt over een oud of bijzonder pand. Het moet iets speciaals hebben. Niet alleen op het gebied van huisvesting, maar ook vanwege de manier van benaderen door de gastheer of vrouw. Daarmee wil ik niet zeggen dat niet alle bed & breakfasts leuk zijn, maar wij richten ons meer op juist díe ondernemingen waarbij de ondernemers heel bewust kiezen voor een sterke, persoonlijke benadering. Eigenaren die hun hele ziel en zaligheid er in leggen. Natuurlijk is dat best moeilijk, want het blijft subjectief. Wat de één prachtig vindt, is voor de ander misschien helemaal niet interessant. Daarom hanteren we enkele criteria: we kijken naar de omgeving en het karakter van het huis, de goede ontvangst, het comfort en de decoratie van de kamers en de kwaliteit van de gastentafel. Vroeger had je bijvoorbeeld nog kamers waarbij het sanitair gedeeld moest worden met andere gasten, maar dat kan echt niet meer. En het ontbijt moet uitgebreid en goed zijn. Wat dat betreft is het soms best moeilijk om te beslissen welke bed & breakfasts we in de gids opnemen. Mensen zijn vaak heel trots op wat ze hebben en dan moet je ze toch min of meer teleurstellen wanneer het niet helemaal geschikt is.'

Enthousiasme

Frances gaat zelf regelmatig met haar echtgenoot op pad om nieuwe aanwinsten te bewonderen of te ontdekken. ' Zo kunnen wij het niveau van onze selectiecriteria garanderen, en de gasten waarborgen dat ze kwaliteit mogen verwachten op het vlak van comfort en onthaal. De eigenaars krijgen van hun kant de zekerheid dat ze in volle gemoedsrust gasten kunnen onthalen. Het is altijd weer spannend om een nieuwe locatie, hetzij in de stad, hetzij op het platteland te vinden. En het enthousiasme van iedereen blijft onveranderd. Gastvrijheid is een ruim begrip, maar er zijn mensen die er echt in uitblinken.' Voor alle eigenaren die graag een plekje in de al tien jaar bestaande gids willen bemachtigen zijn er zeker mogelijkheden. De inhoud van de gids staat nooit vast. De adressen worden continu bijgewerkt: nieuwe adressen worden toegevoegd, andere niet langer opgenomen (wanneer de gastheren gestopt zijn of indien ze niet meer voldoen aan de criteria).  Achterin de gids is een bon opgenomen waarmee geïnteresseerden zich kunnen aanmelden en een e-mailtje naar de website is al voldoende om daar tussentijds op te worden vermeld. Bij gebleken geschiktheid komt Frances op bezoek. Daarnaast is er eenmaal per jaar een bijeenkomst voor alle aangesloten bed & breakfasts om ervaringen en ideeën uit te wisselen en een maandelijkse nieuwsbrief.

Selectie

Enige selectie wordt er wel gemaakt. Eigenaren die zich aanmelden krijgen een complete vragenlijst opgestuurd, voorzien van inlichtingen en prijzen. De hoeveelheid kamers weegt mee. Adressen met één of twee kamers betalen bij jaar één of het aansluitingsjaar 150 euro excl. BTW en adressen met drie tot vijf kamers een ruime 200 euro. Opeenvolgende jaren zijn vervolgens goedkoper. Daar staat wel tegenover dat uw bed & breakfast met foto's en al, persoonlijk commentaar, contactgegevens en alle verdere informatie op de website wordt vermeld. En dankzij een commissieloze link met uw website en e-mailadres kan er rechtstreeks worden gereserveerd. 'We hebben een goed onderling, persoonlijk contact met de mensen. Mensen zijn heel erg gastvrij naar elkaar toe. Als wij een klacht krijgen dan onderzoeken we dat zeker, maar eerlijk gezegd krijgen we nauwelijks klachten', zegt Frances. 'En dat bedoel ik met er met hart en ziel voor gaan. Die eigenaren hebben gewoon alles in orde.'

BBN15

Overig nieuws