Steden lopen miljoenen mis

20 november 2012
Steden lopen miljoenen mis

De meeste Nederlandse steden kunnen miljoenen extra verdienen als zij meer investeren in cityhospitality. Dit blijkt uit een studie van Hotelschool The Hague.

*Cityhospitality*
"Cityhospitality, oftewel stadsgastvrijheid, staat in directe relatie met de economie van een stad. Een tevreden bezoeker besteedt meer en komt vaker terug. Door effectief te investeren in cityhospitality, kunnen miljoenen euro’s worden verdiend", zegt Dr. Karoline Wiegerink, lector cityhospitality & citymarketing van Hotelschool The Hague. "Denk aan investeringen als trainingen voor taxichauffeurs, de juiste wegbewijzering, het inzetten van cityhosts, maar ook aanpassingen op het gebied van taal, stadshygiëne en vervoersstromen."

*Superpromotors*
Niet alleen voor toeristen of dagjesbezoekers is gastvrijheid in een stad belangrijk. De mate van gastvrijheid is ook van positieve invloed op de levenskwaliteit van bewoners, het vestigingsklimaat voor bedrijven en werknemers. De gastvrijheid van een stad zorgt ervoor dat bezoekers ‘ambassadeurs’, bewoners ‘superpromoters’ en bedrijven waardevolle visitekaartjes voor de stad worden. Cityhospitality is een belangrijk onderdeel van citymarketing.

*Cityhospitality Congres*
Om steden bewust te maken van de waarde die stadsgastvrijheid, als onderdeel van de citymarketing, kan opleveren, organiseert de hotelschool in samenwerking met de gemeente Den Haag voor de tweede keer een congres over dit onderwerp op 29 november.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws