Met maar liefst 75% van de Nederlanders die wel eens heeft gereisd om live een sportwedstrijd te zien en ruim 50% die hiervoor wel eens een internationale reis heeft gemaakt, lijkt het alsof we geen genoeg kunnen krijgen van sport. Hotels.com™ lanceert vandaag de eerste Sports Travel Scorecard, een onderzoek naar sportgerelateerd reisgedrag in Europa. Het onderzoek is uitgevoerd onder 3250 Europese volwassenen, waaronder 250 Nederlanders, en biedt inzicht in hoe Europeanen reizen voor hun favoriete sport.
Loyaliteit kent geen grenzen: 60% van de Nederlandse sportfans geeft aan internationaal te willen reizen om hun club te steunen
Winnaarsgeluk maakt spontaan: Een gewonnen wedstrijd resulteert in één van de vier gevallen in een last-minute hotelboeking
Internationaal op de vijfde plek: 75% van de Nederlanders is bereid om te reizen voor sport
Loyaliteit kent geen grenzen
We blijken tevens bijzonder loyaal aan onze sportclub of favoriete atleten, want we reizen gemiddeld vier keer per jaar. 60% van de Nederlanders geeft aan dat ze de landsgrenzen best willen oversteken om hun favoriete club te zien spelen. Hiermee bereizen sportliefhebbers waarschijnlijk een grotere afstand dan menig vakantieganger.
Winnaarsgeluk maakt spontaan
Soms vraagt het live kijken van een wedstrijd, laat staan het winnen ervan, om een spontane hotelboeking na de wedstrijd. Één op de vier Nederlanders geeft aan dat ze na een gewonnen wedstrijd wel eens last-minute een hotelkamer hebben geboekt. Maar liefst 45% van de Nederlanders zou overwegen om na een zegeviering uitzinnig een hotel in te duiken.
Internationaal op de vijfde plek
Nederlanders doen niet onder voor andere Europese landen, die er gemiddeld ook vier keer per jaar op uit gaan om een sportwedstrijd te zien. Zo reizen supporters uit Rusland, Spanje en Turkije het vaakst, gevolgd door Italianen en Nederlanders. Durf nu maar eens te ontkennen dat Nederland een echt sportland is.
Top 5 landen die het meest bereid zijn om te reizen voor sport
- Rusland (80%)
- Spanje (80%)
- Turkije (80%)
- Italië (76%)
- Nederland (75%)