Buitenlandse toeristen vinden Nederland een easy going en gastvrij vakantieland. Vooral voor korte vakanties is ons land zeer aantrekkelijk. Helaas gooit de Nederlandse horeca geen hoge ogen.
*Online reageren*
Deze resultaten komen voort uit het vierjaarlijkse imago-onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. In dertien landen is onderzocht wat het vakantie-imago van Nederland is. De landen die meewerkten zijn België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Denemarken, Zweden, Noord-Amerika, Japan en opkomende markten Brazilië, China en Rusland. Via een online vragenlijst konden toeristen reageren.
*Er is meer dan Amsterdam*
Amsterdam, het landschap en fietsland blijken positieve kenmerken te zijn. Driekwart van de ondervraagden vindt dat ons vaderland meer te bieden heeft dan Amsterdam. Dit verschilt per land. Spanjaarden, Italianen en Chinezen vinden dat het grote aanbod aan natuurgebieden kenmerkend is. Japanners bespeuren een groot aanbod aan architectuur en design. Toeristen die ons land al eens eerder bezochten zijn positiever over Nederland, dan toeristen die dat niet hebben gedaan.
*Niet passend*
De horeca krijgt niet zoÂn positieve waardering. Toeristen zijn van mening dat een hoogstaand culinair aanbod en een goede prijs-kwaliteitverhouding minder goed bij ons land passen. Met name België en Frankrijk herkennen deze aspecten niet in Nederland.
~Marijn Brok~
Nederland scoort bij buitenlandse toerist
5 februari 2013