NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers.
Op hun website schrijven ze: "Op het vlak van het sentiment zien we dat de zorgen om corona blijven groeien, met een sterk negatief effect op de behoefte om te reizen tot gevolg. In de afgelopen week (26 mrt – 1 apr) gaf 60% van de ondervraagden op Holland.com aan dat corona een redelijk tot (zeer) grote invloed heeft op de plannen om naar Nederland te komen. 72% van de Engelstaligen en 69% van de Duitstaligen geeft aan dat het een redelijke tot (zeer) grote invloed heeft."
Sentiment: vakantieplannen zomer
"Bijna zes op de tien Nederlanders heeft hun vakantieplannen voor de zomer voorlopig uitgesteld. Bijna de helft twijfelt of zij dit jaar op vakantie gaan gezien de maatregelen in sommige landen."
Flinke daling in zoek -en boekgedrag
"Zowel op het holland.com platform als op de sites van zogenaamde online travel agents (OTA) zien we flinke dalingen qua bezoeken en zoekopdrachten naar de bestemming Nederland. Eén van onze OTA partners zag het aantal zoekopdrachten naar de bestemming Nederland eind maart met 85% dalen. Dezelfde trend zien we terug in het uiteindelijke boekgedrag."
Bezoekgedrag: bezettingsgraden hotels blijven dalen
"Zowel in Amsterdam als in heel Nederland zien we de bezettingsgraden steeds verder dalen naarmate de maand maart vordert: in de week van 22-28 maart 2020 is de bezettingsgraad nog maar 10%."