De omzet-verwachting voor de horeca is voor dit jaar licht naar boven bijgesteld. Dat meldt het Economisch Bureau van de ING. De groei komt door de
goede weersomstandigheden en gestegen uitgaven van meer buitenlandse toeristen.
*Geringe verbetering*
Het omzetvolume in de horeca zal in 2011 naar verwachting met 2 procent toenemen. Doordat de Nederlandse consument voorlopig de hand op de knip houdt, betekent het slechts een geringe verbetering. Onzekerheid over de ontwikkeling van de economie en de huizenmarkt dragen ertoe bij dat mensen minder besteden in de horeca. Doordat dit jaar de prijzen naar verwachting sterker stijgen dan de lonen komt daarnaast de koopkracht onder druk te staan.
*Weersomstandigheden zijn van belang*
Door het buitengewoon mooie weer in de eerste helft van het jaar nam het horecabezoek onverwacht toe. Doordat het weer in de maanden juli en augustus omsloeg zal het derde kwartaal minder goed uitpakken voor de horeca. Juist deze zomermaanden zijn voor veel horecagelegenheden van groot belang om een positief bedrijfsresultaat te realiseren en een buffer op te bouwen voor mindere maanden.
*Groei hotellerie zit grotendeels in Amsterdam*
Naar verwachting zal het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels in 2011 verder toenemen. Voor 2011 en 2012 wordt een omzetvolumetoename van 2,5 procent verwacht. Opvallend is dat een toenemend aandeel van de hotelovernachtingen wordt gerealiseerd binnen Amsterdam. De oude binnenstad, de vele musea en het uitgaansleven hebben een aantrekkingskracht op toeristen uit binnen- en buitenland. De ruim 3,5 miljoen zakelijke overnachtingen in Amsterdam dragen ook bij aan het succes van de Amsterdamse hoteliers.
*Kansen voor transformatiehotels*
Sasja van As-Winters is Sectormanager Leisure, Travel en Media. Zij ziet groeiende kansen voor zogenaamde transformtatiehotels. "In Nederland zijn er veel kantoorpanden die niet meer verhuurd zullen worden. Op dit moment staat ongeveer 15 procent van de kantoorpanden leeg. In sommige gebieden loopt dit zelfs op tot bijna één op de drie kantoorpanden. Deze omstandigheden worden versterkt door Het Nieuwe Werken en bieden kansen voor hotelorganisaties die kantoorruimtes transformeren naar hotels. Zo gaat het sneller dan het bouwen van een nieuw hotel en is het bovendien, zeker in de grotere steden, vrijwel de enige mogelijkheid om een centrale en/of goed bereikbare locatie te vinden voor een hotel."
~Joke Adema~
Lichte groei horeca na opleving
13 september 2011