Je stoutste verwachtingen worden overtroffen als je de deur van Nostro Mulino opent: een groot hemelbed, tweepersoons stoomcabine, een rond bad en een knus zitje. De Eindhovense b&b van Elvira Heijmans ademt één en al romantiek uit. Om het feest compleet te maken boekt de gast een arrangement met wellnessbehandeling van 3 a 4 uur in Dayspa L4A in Geldrop, gevolgd door een etentje in het Mediterraanse of Latijns-Amerikaanse restaurant van de familie Heijmans.
Alles is tot in de puntjes geregeld als de gast komt: “We zorgen er altijd voor dat de lampjes aan zijn, dat er snoepjes, vers fruit en verse bloemen zijn, er verse rozenblaadjes in het bad liggen en er een flesje wijn klaarstaat.” Zoals de URL (het www.adres) van de website ‘www.dromenineenmolen.nl’ al verraadt, droomde Elvira zelf al heel lang van een mooi gastenverblijf op een unieke locatie. “Ik dacht al aan een molen en toen we hier voorbij kwamen stond het opeens te koop. De enige molen in Eindhoven! Van de makelaar die hem te koop had staan huurden wij al een van de restaurants en toen ik hem belde zei hij: ‘Ach meiske, kom de sleutel toch even halen, dan kun je zelf kijken.’ Die sleutel heb ik niet meer teruggegeven.”
Oog voor detail
En dat terwijl de molen op dat moment nog geen rozengeur en maneschijn was. “Voor wij hem kochten zat hier een wietplantage, de molen was helemaal vervallen: er lag natte vloerbedekking, alles was dicht gepurd en er waren doeken voor de ramen geniet, het was er vochtig en beschimmeld, echt verschrikkelijk! Ook rond de molen was het een wildernis en een puinhoop. Voor het grote werk namen ze iemand in de arm. De aankleding is Elvira’s werk. “De eerste indruk is het belangrijkste. Ik ben altijd met details bezig. Je kan alles wel rood-wit-blauw inrichten omdat het toevallig een molen is, maar dat past niet bij mij. Naast het hout en de stoelen van de antiquair, werk ik veel met details: het dekbed met de Hollandse gulden, de Delfts blauwe tegeltjes in de badkamer, de tulpjes die boven in de vaas staan, het schoteltje met de klompjes waarop ik chocolaatjes leg en het ontbijtservies stralen het Oud-Hollandse gevoel uit.” Gasten die hun verblijf in Nostro Mulino willen combineren met een bezoek aan één van de restaurants van Elvira en haar man krijgen 15% korting als ze het speciaal daarvoor bedoelde klompje meenemen.
‘Amazing’
Het was 17 jaar geleden dat de molen had gedraaid toen ze hem twee jaar geleden kochten. Elvira en haar man hebben hem na al die jaren voor het eerst weer laten draaien. Ook de naam van het pand is veranderd, eerst heette het nog Annemie. Elvira: “Ik ken Annemie zelf niet, maar ik ben half Italiaans, dus heb ik de molen Nostro Mulino genoemd.” Daar komen ook veel Italiaanse gasten op af maar we krijgen onder andere mensen uit Australië, België, Roemenië en Frankrijk. Normaal gesproken laat ik alleen stelletjes in de molen overnachten, omdat de molen daar echt voor bedoeld is. Voor een mevrouw uit Florida maakte ik een uitzondering. Zij vond het fantastisch, ‘Amazing’ zelfs. Ook de andere teksten in het gastenboek en op de site zijn lovend. Marcel en Silke schrijven: ‘Jammer dat het voor ons maar zo’n kort verblijf is’. Andere reacties: ‘We voelden ons echt verwend’ en ‘Een mooi begin van ons huwelijk’. Er worden veel aanzoeken, huwelijksnachten en ook trouwjubilea gevierd in de molen. “We hebben hier al de gekste dingen meegemaakt. Ik speel altijd met iedereen mee. Als een man bijvoorbeeld een romantisch weekendje voor zijn vrouw boekt, denkt zij bij aankomst vaak dat ze meel gaan malen. Pas als ze de deur open doet valt het kwartje. Een verblijf in de b&b wordt ook vaak cadeau gedaan, bijvoorbeeld door een dochter die haar ouders een nachtje cadeau doet voor hun zilveren bruiloft. Ik heb hier ook weleens samen met een ceremoniemeester allemaal spulletjes klaargelegd voor een huwelijksnacht en het gebeurt ook wel dat de bruid of bruidegom van tevoren nog een paar cadeautjes neer wil leggen. Het is altijd wat lastig om met zo’n grote jurk door het kleine deurtje gedragen te worden. Meestal lukt het tot halverwege maar moet de bruid daarna van de arm van haar man, omdat de jurk te groot is. Soms komt de hele familie het bruidspaar de ochtend erna weer ophalen dan nemen ze meteen een kijkje in de molen.”
Mystery guests
Ook heeft er een man overnacht die hier vijftig jaar geleden was geboren. Ik had die reservering niet zelf aangenomen maar ik kwam het echtpaar tegen in onze spa. De man zag onze bus met ‘Nostro Mulino’ staan en vertelde zijn verhaal, dat was heel bijzonder. Net als de dag dat de mystery guests van Bed & Breakfast Nederland langskwamen. Elvira: “Ik had al een heel raar gevoel toen ze aankwamen: Ik dacht ‘er is iets met die mensen’. Juist bij hen ging er van alles mis. Die ochtend deed ik niet zelf het ontbijt. Door degene die het van mij overnam werd ik gebeld dat de sleutel van het keukentje waar we het ontbijt maken het niet deed. Er was ook geen andere plek waar we het ontbijt dan konden maken. Ik baalde echt: we zijn heel secuur met het ontbijt, dat is altijd stipt op tijd. Uiteindelijk hebben we de keuken toch open gekregen zodat de mensen hun ontbijt kregen. Gasten mogen me altijd bellen als ze eerder dan de afgesproken uitchecktijd weg willen. Dan kom ik vanuit mijn woonplaats Geldrop naar de molen toe. Juist deze gasten belden rond elf uur. Ik dacht ‘dat komt niet goed’, ik vond het verschrikkelijk dat het ontbijt juist bij deze gasten later kwam. Toen ik bij de molen aankwam vertelden ze dat zij mystery guests van B&B Nederland waren en dat ik geclassificeerd was voor de categorie 5 tulpen, wat gelijk staat aan een 5-sterren hotel. Ze waren razend enthousiast over de overnachting, terwijl ik het een drama vond dat het juist bij deze gasten niet helemaal goed was gegaan. ‘Dat kan toch gebeuren’, was de reactie van de mystery guests, maar dat kan bij ons juist niet!” Naast de 5 tulpen heeft Nostro Mulino ook de Zoover 2010 Award ontvangen.
Drie ‘grote kleine vrienden’
Elvira bewaart nog steeds warme gevoelens aan haar eerste gasten, een stel met drie kinderen. “Het was een race tegen de klok. We hadden kinderbedjes besteld die niet op tijd kwamen, dat moesten we dus anders regelen. Ook met de gemeente had ik kort van tevoren nog veel gedoe. Ze hadden mondeling toegezegd dat we konden beginnen met bouwen en geen vergunning nodig hadden. Toen had ik een interview met iemand van een gemeenteblaadje. Hij gaf aan dat ik geen inzage kreeg in het artikel. Daar had ik een raar gevoel over. God weet wat hij erin zet. In het artikel stond uiteindelijk dat we de hele boel gingen slopen, terwijl dat helemaal niet zo was. Het was juist een hele puinhoop en wij wilden het pand juist herstellen. Naar aanleiding van dat artikel kwam een meneer van de welstandscommissie langs. Hij wilde de bouw tegenhouden door de inhoud van het artikel.” Een paar dagen waarin de bouw was stopgezet en wat woorden later mochten ze toch doorgaan met bouwen. Er waren nog maar twee dagen voor de opening. “Toen de gasten binnenkwamen was alles af, maar je moet niet vragen hoe. Het gezin en ook de kindjes vonden het geweldig, ze hadden meteen voor drie nachten gereserveerd. In het gastenboek schreven ze: ‘Je hebt er drie grote, kleine vrienden bij.’ Dat vond ik zo mooi. Zij en ook andere gasten mailen en sms’en af en toe nog steeds.”
Met twee restaurants, een spa, een b&b en een baby’tje op komst heeft Elvira het erg druk. “We hebben 60 man personeel in dienst, Ester en Dagmar nemen me veel werk uit handen. Maar als de baby er is moet ik kijken hoe ik alles ga inrichten. Het zal moeilijk kiezen worden. Met twintig jaar ervaring in de horeca werkt Elvira met veel plezier in de bediening, terwijl haar man in de keuken staat. Ook haalt ze voldoening uit het verzorgen van haar gasten in haar eigen DayspaL4A, ingericht voor een stelletje tot vier personen “die elkaar dan wel moeten kennen” met infraroodcabine, sauna, stoomcabine en hamam. En ze straalt als het over de goeie reacties op de b&b gaat: “Ik vind het fijn als mensen weer enthousiast naar huis gaan.”
BBN15