Gedrild op de Hoge Hotelschool in Breda maakte ze op jonge leeftijd de switch naar de bed & breakfast-sector. ÂDe spontaniteit en extra aandacht die je gasten kunt geven, miste ik in de hotellerieÂ, vertelt
eigenaresse Britt Willemsen vanuit haar Villa BBB in Oosterhout. Een succesvolle opening, positieve reviews, ervaring met een oplichter en een uitbreiding van twee suites  de onderneemster maakte het allemaal mee.
Ontbijt met glutenvrije broodjes op bed, rozenblaadjes voor het bruidspaar, speciale koffiekoeken voor een Spaanse gast, oplader voor de iPhone of een poef voor extra comfort? Britt gaat op pad en regelt het voor haar gasten. Niets is haar te gek. In het Noord-Brabantse Oosterhout opende Villa BBB in 2011 de deuren voor zowel toeristische als zakelijke gasten. ÂIk heb mezelf nooit te jong gevonden om een b&b te starten. Het is dat mensen het tegen me zeiden  Âgoh, je bent wel jong  maar daarvoor stond ik er nooit bij stil. Het zit in mijn karakter om zelf te ondernemen. Ik kom uit een ondernemersfamilie en wilde altijd wel Âmijn eigen ding doenÂ, vertelt Britt.
*Actief ondernemen*
Het pand waarin Villa BBB is gevestigd, stond leeg. Britt greep haar kans en ging met een ondernemersplan naar de bank. ÂDe opening verliep succesvol (ondertussen klopt de onderneemster het af op de houten tafel) en ik mag niet klagen. De gemeente was positief, want het toerisme werd bevorderd. Je moet actief zijn en meegaan in de tijd. Als ik alleen van toeristen en zes suites moet leven, is dat niet rendabel. Lees je echt heel goed in en doe vooral marktonderzoek. Ik wist dat ik me wilde richten op de zakenmarkt, daar is behoefte aan in Oosterhout. Steeds de uitdaging zoeken en op de hoogte zijn van de ontwikkelingen, is het devies van de Oosterhoutse.
*Boekingssites*
Sinds een aantal weken is Villa BBB te vinden op booking.com. De eigenaresse vond het in eerste instantie moeilijk om deze beslissing te nemen. ÂJe kunt er eigenlijk niet omheen. Je kunt eigenwijs blijven en alleen op de kleine websites staan, maar iedereen boekt en zoekt toch via booking.com. Mensen zoeken de grote jongens. Ik geloof niet in kortings- of veilingswebsites met mijn b&b. Ik vind het niet eerlijk tegenover gasten die wel de hoofdprijs betalen. Ik denk dat het voor een b&b niet rendabel is om daaraan mee te doen. Bij booking.com heb je wel weinig te zeggen, de site bepaalt het. Je kunt niet goed uitdragen wie je bent en dat vind ik soms moeilijk.Â
ÂAls gasten de keuze hebben gemaakt om te overnachten in Oosterhout, kiezen ze al voor een bijzondere stad. Daar willen ze dan een unieke ervaring bij en die kan Villa BBB bieden. Daar doe ik mijn best voor en streef ik naar. Gasten moeten bij mij het gevoel hebben: ÂWaar maak je dit mee? Of: ÂWow, dit was een beleving, dit heb ik nog nooit meegemaakt! Mensen hebben het geld wel, maar het is aan jou de kunst om iets unieks te bieden. Als ze een nachtje weg gaan, dan doen ze het goed en geven ze best geld uit. Gelukkig zijn er ook zakenmensen en bedrijven die geld uitgeven in de b&b-sector.Â
"Lees het volledige interview in dit nummer van Bed & Breakfast":http://www.bedandbreakfastnieuws.nl/blad/93/
Interview: Britt Willemsen
21 juni 2013