De koopkrachtplus blijkt positief voor horeca en detailhandel, meldt ING. Het toenemende vertrouwen bij consumenten is gunstig voor
de horeca.
*Sterke fase voor omzetgroei in horeca*
Het samenvallen van het huidige economische herstel in Nederland en de toestroom van toeristen is een gouden combinatie voor de horeca. Niet eerder dit millennium namen de verkopen van hapjes en drankjes en de boekingen van hotelkamers zo sterk toe als in 2014 en 2015. Ondanks dat de verwachte groei in 2016 (2%) wat gas terug neemt, lijkt de sector wederom op een goed jaar af te stevenen.
Het omzetvolume van restaurants en hotels nadert door opeenvolgende jaren van groei het niveau van topjaar 2007.
*Minder bedrijven in financiële problemen*
De groei in de horecabestedingen gaat gepaard met een toename van het aantal hotels, restaurants en cafetariaÂs en lunchrooms. Vooral eigenaren van eet en drinkgelegenheden
signaleren dat het animo onder consumenten om de horeca te bezoeken de afgelopen 2,5 jaar toeneemt. De markt is in staat om de extra hotelkamers en eetgelegenheden te absorberen. Dat betekent dat het aantal faillissementen in de horeca daalt en in 2015 onder het langjarig
gemiddelde ligt.
Bron: ING
~Thijs Jacobs~
ING verwacht aanhoudende groei horeca
8 februari 2016