Het aantal burn-outgevallen in de hospitalitybranche blijkt in Amerika procentueel het hoogste van alle branches. Waarom moeten we ons in Nederland ook zorgen maken over het ziekteverzuim in gastenondernemingen als hotels? En hoe kan worden voorkomen dat de hospitalitybranche de nieuwste burn-outfabriek van Nederland wordt?
In Amerika komt het hoge aantal burn-outs in de hospitalitybranche door constant blootgesteld worden aan veeleisende gasten, lange werkdagen en chronische stress om 24/7 kwalitatief hoogwaardige service te moeten leveren. Ik zie dat in Nederland de hospitalitybranche zucht onder dezelfde situatie. Wat zijn ideale ingrediënten voor een hospitality-burn-out?
Pleasend de burn-out in
Mensen belanden niet zomaar in de hospitalitybranche. Mag ik het een roeping noemen? Mensen blij maken geeft energie. Je moet ook een beetje een pleaser zijn om het leuk te vinden. Maar er zit wel een grens aan. Steeds vaker lijkt het goed zorgen voor gasten ten koste te gaan van onszelf. Juist mensen die graag voor anderen zorgen, oog voor detail hebben en behulpzaam zijn, blijken extra gevoelig om op te branden.
Schrijnend personeelstekort
De huidige personeelstekorten helpen ook niet mee. Na twee jaar corona kwamen veel mensen die in de hospitality werkten erachter dat je met minder uren werken en minder stress ergens anders hetzelfde of zelfs meer kunnen verdienen. Niet iedereen keerde dan ook terug op de oude werkplek in de horeca. De druk is de laatste jaren dus nóg hoger geworden. Het weglopen van ervaren personeel zorgt er ook voor dat het extra veel tijd en energie kost om het kwaliteitsniveau naar gasten toe te behouden. Dit veroorzaakt extra stress.
Reviewmaatschappij
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de reviewmaatschappij. We weten dat reviews belangrijk zijn in het beslissingsproces van potentiële gasten. Maar laten we eerlijk zijn: deze druk dragen we - bewust of onbewust - 24/7 met ons mee. Want stel je voor dat de rating van jouw hotel van een 9,5 naar een 9,4 gaat op Tripadvisor… Ook wetende dat concurrenten meegluren.
Hospitalityselfcare
Kunnen we wel voorkomen dat de hospitalitybranche de nieuwste burnout-fabriek wordt? De centrale vraag is wat mij betreft: wat is er nodig om goed voor je gasten te zorgen én tegelijkertijd voor jezelf. Weten we dat eigenlijk wel? Het begint met tijd maken. Tijd maken voor reflectie, voor het beantwoorden van deze vraag en daarop actie ondernemen.
Opleidingen te eenzijdig
Daarnaast zou het een goed idee zijn als Hospitality Management- en Hotelmanagement-opleidingen een module ‘Selfcare in Hospitality’ toevoegen aan hun studieaanbod. Ik heb een steekproef gedaan onder Hospitality Management-studies en hoe goed te zorgen voor jezelf als je in dienst staat van anderen blijkt nog geen onderdeel te zijn van de huidige studies. De gevolgen van de drie eerdergenoemde ingrediënten voor een hospitality-burn-out zijn een onderschoven kindje in gastvrijheidsopleidingen.
Gastvrijheidsgrenzen bereikt
We zijn collectief onze grenzen in gastvrijheid aan het bereiken, als we al niet zover zijn. Steeds meer mensen die werkzaam zijn in de hospitality vallen om, er zullen nog meer tekorten optreden en de werkdruk loopt nog verder op. Om de hospitalitybranche op de been te houden, moet er meer aandacht komen voor de gevolgen van personeelstekorten in de sector, de impact van pleasende karakters en de reviewmaatschappij die zwaar op de schouders drukt. Laten we niet alleen goed voor onze gasten zorgen, maar ook voor onszelf. Anders gaan we Amerika achterna.
Nelleke Griffioen
Nelleke Griffioen (1973) is gastvrouw, auteur en coach voor mensen met een gastenaccommodatie. Ze woont sinds 2009 met haar gezin in Oostenrijk waar ze jarenlang een succesvol hotel met haar echtgenoot runde. Ter voorkoming van een burn-out sloten ze hun hotel. Nu leidt ze samen met haar man mensen op om een unieke gastenaccommodatie te realiseren en runnen, waarbij de gastenondernemers niet alleen goed voor hun gasten zorgen, maar ook goed voor zichzelf. Over haar zoektocht naar goed voor zichzelf te zorgen als gastvrouw schreef ze onlangs haar derde boek:
Dagboek van een Gastvrouw onthullende zoektocht naar goed voor jezelf zorgen in een wereld vol torenhoge verwachtingen
Meer info vind je op DagboekvaneenGastvrouw.nl
WINACTIE ‘Dagboek van een Gastvrouw’
We mogen een exemplaar van ‘Dagboek van een Gastvrouw’ verloten. Laat auteur Nelleke Griffioen via Nel@DroomplekAcademie.nl uiterlijk 28 februari waarom jij het boek wilt hebben. De meest pakkende inzending wordt beloond met het boek.
Openingsfoto: Ester Overmars