Het Dilemma: moet ik mijn kostbare tijd steken in social media?

Auteur: redactie
24 juni 2020
Het Dilemma: moet ik mijn kostbare tijd steken in social media?

Onlangs riepen we jullie op om antwoord te geven op deze vraag: 'wat doe jij aan social media en meet je het resultaat?' Er kwamen talloze reacties binnen en we hebben deze, en de uitkomst van de poll, voor je op een rijtje gezet. Facebook blijkt het meest populaire medium bij B&B-ondernemers. Op de foto staan Ruud en Mandy Cranenbroek, Bed & Breakfast Casa Arena, Tomares (Sevilla), Spanje. 

“Wij gebruiken Facebook en Instagram om in contact te blijven met onze gasten. Het kost ons veel tijd, er wordt ‘geliked’ en gereageerd. Maar levert het ook écht iets op? Is het al die energie waard? Ik vraag het me wel eens af. Ik ben benieuwd of andere B&B’s het effect van social media meten. Of doen we allemaal maar gewoon mee?"

Rob Kemmeren, Dalauro Bed & Breakfast 

“Ik denk dat de meesten geen helder doel hebben wat ze met social media willen bereiken en bij wie. Laat staan een strategie om dat te bereiken. Mijn voorzichtige aanname is dat het vaak blijft hangen bij af en toe een fotootje plaatsen. ‘Zo, dan hebben we dat ook weer gehad.’ Maar ik kan er ook totaal naast zitten. Mijn boekingen komen voor 50 procent via een organische google search naar de website. Direct via Facebook of Instagram is laag in onze journey.”

Ruben Donsbach, Domaine la Douce France Glamping Resort, Clermont-Pouyguillès, Frankrijk

“95 procent van mijn gasten komt via social media, voornamelijk Instagram. En ik heb 90 procent bezetting in het weekend. Daarnaast adverteer ik heel weinig. Een betere online zichtbaarheid heeft echt effect. Dat vertel ik ook in social media-trainingen die ik geef aan gastenverblijfeigenaren.”

Miranda Verberne, B&B Het Heide Huisje, Nuland

“Ik post op Instagram over ons ontbijt, leuke gasten en ontwikkelingen. Ik heb het effect nog niet gemeten, maar de waardering is groot. Het inspireert mensen ook wanneer je post over de omgeving en/of lokale horeca.”

Linda Smidt, Het Vinkenest, Nijverdal

“Wij zijn actief op Instagram en Facebook. We meten de hoeveelheid likes en kijken welke posts in de smaak vallen.”

Ruud en Mandy Cranenbroek, Bed & Breakfast Casa Arena, Tomares (Sevilla), Spanje 

“Vroeger werd hier Facebook gebruikt, maar dat is nu gestopt. Ik merk geen verschil.”

Henk de Graaf, Aan de bosrand, Hoenderloo

“Ik ben vooral actief op Facebook en LinkedIn. Instagram iets minder. Ik post iedere week 2-3 relevante berichten. Resultaten meet ik niet echt. Uiteraard reageer ik wel op bijdragen van gasten.”

Peter Janssen, B&B Bie Janssen, Elsloo 

“Ik deel mijn geluksmomentjes op Instagram en dat is gekoppeld aan mijn bedrijfspagina op Facebook. Ik kijk niet hoeveel volgers er zijn en hoe er wordt gereageerd. Ik denk dat een deel van mijn gasten toch via andere wegen bij mij terechtkomt.”

Renée van Walbeek, Gastenverblijf de Rozenkamp, Epe

“Het geeft naamsbekendheid aan je bedrijf. Je kunt snel inspelen op (vliegreis)aanbiedingen of speciale vakanties. Of laatste vrije dagen proberen kwijt te raken. Een kwart van de boekingen krijg ik zo binnen.”

Margreet Dekker, Kololi Jaama Residence, Gambia

“Facebook doen we, Instagram staat op de planning. We zien het aantal bereikte mensen, berichten worden gedeeld en een last minute is hierdoor zo verkocht. Via via ontvangen we ook gasten dankzij Facebook.”

Natasja Kardos, Het Land van Kempers, Geesteren

 

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws