Het Haarlemse college van burgemeester en wethouders wil per 1 juli 2021 een registratieplicht invoeren voor het verhuren van particuliere vakantiewoningen. Het college heeft dit in een raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad medegedeeld. Het groostste deel van deze verblijven wordt verhuurd via Airbnb en Booking.com.
Op die manier krijgt de gemeente inzicht in de adressen van de verhuurde woningen, waardoor er een beter toezicht is op de afdracht van toeristenbelasting. Ook wordt zichtbaar of een woning niet meer dan 30 nachten per jaar (het maximum aantal toegestane nachten) verhuurd wordt.
Registratieplicht
Met deze beperkingen wordt de beschikbare woonruimte beschermd, net als de bedrijfsvoering van horecaondernemers. Er zijn daarnaast veel klachten van bewoners, met name over geluidsoverlast en overlast door wietlucht. Een vergunningsverplichting kan in werking worden gesteld als de registratieplicht wordt ingevoerd. Aan de afgifte van een dergelijke vergunning worden eisen gesteld, zoals het maximum aantal gasten dat gelijktijdig in de woonruimte mag verblijven.
Na de invoering krijgt iedere aanbieder een registratienummer dat vermeld dient te worden bij de advertentie waarin de woning wordt aangeboden. Dit registratienummer wordt opgeslagen in een landelijk systeem. De gemeente Haarlem stelt dat er op dit moment 1250 verhuurde woningen aanwezig zijn in de gemeente. De gemeente baseert zich op gegevens van Airbnb, zo meldt NH Nieuws.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.