Frank Boon, managing partner van Bookunited, licht de berichtgeving over de annuleringen vanuit de reisbranche graag toe. “Het beeld dat nu in de media lijkt te ontstaan, alsof boekingspatformen alles annulere"n, staat ver weg van de actuele situatie. We doen er juist alles aan om zowel onze klanten als onze partners, de hotels, zo goed mogelijk te helpen.”
10.000 klanten gebeld
Frank vertelt dat de communicatie met de hotelpartners direct werd opgeschaald toen bekend werd wat er in Italië gaande was. “Maar daarna ging het balletje wel heel hard rollen”, vertelt Boon. “Maar na 15 maart, toen ook in Nederland maatregelen werden ingesteld, is het pas echt heel hard gegaan. Voor 15 maart hebben we alle hotels gebeld en gemaild met de vraag of we onze boekingen konden annuleren en daarvoor in de plaats een voucher aan de klanten geven. Negentig procent ging akkoord. Na 15 maart ging nog eens 8 procent akkoord; ze vonden het dus helemaal de beste oplossing om te annuleren, zeker met de NOW regeling in het achterhoofd natuurlijk. Dat ging in goed overleg, want zoals ik al vertelde, hebben we al onze partners gebeld en gemaild; in ruim een week hebben we contact gehad met meer dan 10.000 klanten, inclusief alle hotels. Een hels karwei.”
Gegevens delen vaak onmogelijk
Vanuit de hotellerie was er wel begrip, want zij snapten prima dat het een warboel zou kunnen worden als niet alles volgens het systeem van de boekingsplatformen zou lopen. Frank: “Wij vroegen de hotels om alles via onze systemen te laten verlopen, want anders was niet alleen de druk bij de recepties van de hotels te groot vanwege de annuleringen, maar zou het niet duidelijk zijn wat er via het hotel geannuleerd zou zijn, wie een voucher had ontvangen en wie er alsnog in de hotels zouden verblijven, al dan niet had omgeboekt voor een latere aankomstdatum. In ons geval konden de hotels ook niet altijd waarmaken waarvoor de gasten hadden geboekt; wij verkopen namelijk veel arrangementen; ook met wellness en diner. Kan een hotel wel leveren wat de consument heeft geboekt? In negentig procent van de gevallen bleek dit bijzonder lastig. En tot slot heb je te maken met persoonsgegevens, dus ook met de AVG, en met gegevens die in handen van onze partners, zoals Lidl en D-reizen, zijn. Het is vaak dus praktisch onmogelijk om gegevens met hotels te delen, zodat ze zelf zouden kunnen omboeken, al zouden we het willen…”
Grijs gebied
Boon wil duidelijk maken dat de branche de hotellerie serieus neemt: “Ik spreek nu voor mijzelf, maar ik kan hoteliers verzekeren dat iedereen het beste voor heeft met zijn klanten en partners. We moeten een balans proberen te vinden en begeven ons in een grijs gebied; zoiets als dit hebben we namelijk nog nooit meegemaakt.” Vanuit de hotellerie kwam er wel kritiek op de annuleringen van non-refundables door boekingsplatformen, want de consument neemt in dat geval zelf bewust een risico. “Nou ja, als je iets boekt dat aan de aanbodkant, door alle omstandigheden, niet waargemaakt kan worden, dan begeef je je dus in zo’n grijs gebied. Bovendien zijn er grenzen dicht en hotels dicht, dus kan er niet geleverd worden waarvoor is betaald. Volgens mij is het dan best logisch dat we op deze manier handelen om zo een positief imago voor de branche te behouden; ook de hotels varen daar wel bij na de crisis.”