Als het aan staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) ligt, vieren we dit jaar massaal vakantie in eigen land. Laat de euro's in eigen land rollen en biedt zo de crisis het hoofd, luidt de oproep van Heemskerk. Als de helft van vakantievierend Nederland in eigen land blijft, levert dat volgens hem een paar miljard euro op. Als Nederland gehoor geeft aan zijn oproep, brengen zo'n zes miljoen Nederlanders de zomer in eigen land door. En om het juiste voorbeeld te geven ging hij in mei een weekje naar Terschelling. (Bed&Breakfast, nr.2, 2009)
De staatssecretaris, die regelmatig kritiek levert op protectionistische reacties van andere landen op de recessie, noemt dit een vorm van patriottisme. Nu willen we natuurlijk allemaal graag te boek staan als goede vaderlander, maar de gedachte aan een vakantie in ons regenachtige kikkerland is voor velen niet altijd even aantrekkelijk. In het voor- en najaar trekken we er massaal op uit om te kamperen op de Veluwe of een weekendje in de stad, maar onze zomervakantie vieren we toch graag in warmere oorden. Als Heemskerk deze zomer fijn in Nederland blijft om op de winkel te passen, dan gaan wij mooi naar het zonnige zuiden. En al had Heemskerk deze zomer in het buitenland gepland, met zon uitspraak kan hij dat nu niet meer maken. Alexander Pechthold (D66) is verstandiger; die wil de crisis Europa-breed aanpakken. Nou dat kan lang en breed in Zuid-Europa: we geven daar de euros uit en drinken gewoon een wijntje meer. Verder nemen we natuurlijk zoveel mogelijk boodschappen mee uit Nederland; pindakaas, hagelslag en een stukje oude kaas voor bij de lokale wijn. Nederland hoort bij Europa: de grenzen zijn open en regels en wetten gaan in heel Europa gelden. De economische crisis is een probleem waar een gezamenlijke oplossing voor moet worden gevonden en het heeft geen zin om dit per land te proberen. Van protectionisme wordt de markt alleen maar kleiner. Het is dus juist goed om naar het buitenland op vakantie te gaan! De B.V. Nederland moet natuurlijk wel stimuleren dat de buitenlanders ook hier op vakantie komen. En daar is nog wel een slag in te maken! De focus op het merk Holland is belangrijker dan ooit! De overheid én het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) kunnen hier beter op inspelen. Het motto moet zijn: van print (gedrukte media) naar digitaal (internet), van (vakantie)beurs naar online marktplaats. Het NBTC moet af van haar marketingverdienmodel dat het bedrijfsleven uitzuigt en haar taak als gesubsidieerd internationaal reclamebureau voor Nederland serieus nemen. Stop die miljoenen belastingcenten niet in de geijkte communicatiemiddelen (brochures en beurzen), maar in een wereldwijde televisiecampagne om te laten zien wat we in huis hebben (behoefte opwekken). Het NBTC moet zich daarbij niet laten beïnvloeden door de grote schreeuwers, maar zorgen dat de boodschap met de kernwaarden van Nederland de wereldburger aanspreekt! As easy as Turkey, Denmark, Portugal and
you name it. En als de wereldburger eenmaal besloten heeft om naar Nederland te gaan (en dat is al heel wat!) dan weet hij zijn weg wel te vinden via een reisbureau of het internet
Just market destination Holland! Focus guys!
Hanny Hoedemaker-Arens
Focus guys!
11 mei 2009