Excuses Airbnb vanwege reclamestunt

26 oktober 2015
Excuses Airbnb vanwege reclamestunt

Onlangs liet Airbnb vol trots weten dat het met de Gemeente Amsterdam een "regeling heeft":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/airbnb-de-nieuwe-lieveling-van-gemeente-amsterdam-14124/ omtrent de afdracht van toeristenbelasting. Dit levert
onze hoofdstad ongeveer 5,5 miljoen euro op dit jaar. In San Francisco doet Airbnb hetzelfde, maar daar gaat het bedrijf zelfs een stapje verder. Op verschillende plekken in de stad doken reclameposters van Airbnb op (overigens een opvallend 'offline' actie) waarin suggesties stonden voor de bestemming van het belastinggeld.

*Wat te doen met de belastinginkomsten*
In San Francisco betaalde Airbnb zo'n 12 miljoen dollar aan toeristenbelasting aan de stad. Op de reclameposters stonden teksten als: 'Lieve openbare bibliotheek. Wij hopen dat jullie een deel van de 12 miljoen dollar besteden aan langere openingstijden van de bibliotheken. Liefs, Airbnb.' Ook de aanleg van extra fietspaden en het vervangen van parkeermeters werd voorgesteld.

*Ongehoord*
Inwoners van San Francisco vonden de reclamestunt ongehoord, aangezien iedereen belasting betaalt. Dat Airbnb dit doet, is niet meer dan logisch. Om vervolgens te eisen wat er met dat geld gebeurt, zou een behoorlijk agressieve manier van reclame maken zijn. Airbnb heeft inmiddels via Twitter excuses aangeboden.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws