Hanny Arens is eigenaar en oprichter van Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu. Als iemand weet hoe het de branche vergaat, is het Hanny Arens. In een open gesprek maakt ze na twee roerige jaren de balans op. “In de digitalisering valt nog winst te behalen.”
Want aan het gastvrijheidsniveau ligt het niet in de branche. En ook niet aan de behoefte van de gast om een B&B te verkiezen boven een hotel. “En ook de zakelijke markt weet steeds vaker een B&B te verkiezen boven een congreshotel.” De branche is geprofessionaliseerd. “En bijkomend voordeel is dat we in Noord-Europa eigenlijk niet zoveel last hebben gehad van de coronacrisis. We zijn eigenlijk niet echt dicht geweest als branche en de mensen wisten ons te vinden.”
Het heeft ervoor gezorgd dat er de afgelopen twee jaar in Nederland meer B&B’s zijn bijgekomen. Maar niet in alle gebieden in Europa ging het de markt goed af. “In Noord-Europa gaan de mensen er altijd graag op uit en omdat verre reizen niet of nauwelijks gemaakt konden worden, boekte men in de buurt en in eigen land een B&B. Anders was dat in het zuiden van Europa. Daar heeft de B&B-branche vooral in de wintermaanden harde klappen te verduren gehad.”
Europese bewegingen
Vanwege de maatregelen die losgelaten zijn, zijn er meer bewegingen vanuit Europese landen richting de B&B’s in Nederland. “Waar de markt de afgelopen twee jaar voornamelijk lokaal was, zien we nu in de boekingsdata dat Fransen, Belgen, Duitsers en in mindere maten ook de Italianen weer een verblijf in Nederland boeken. Dat was vorig jaar toch iets anders vanwege de coronamaatregelen en reisrestricties, wat het reizen niet makkelijker maakte.”
In het aanbod aan B&B’s ziet Arens een verschuiving. B&B-ondernemers kiezen er vaker voor om meer luxe aan hun onderneming toe te voegen om het de gast zo comfortabel mogelijk te maken. “Ook het aanbod van wellness-faciliteiten neemt behoorlijk toe. In die zin zie je een professionaliseringsslag in de branche. Vooral ondernemers die nu een B&B startten hebben zich goed ingelezen in de markt en weten wat de moderne B&B-bezoeker verwacht. Ze kijken kritisch naar hun interieur en design en zien daarin een onderscheidend vermogen. Vooral in het hogere segment zien we daarin veel bewegingen. Tegelijkertijd is juist de charme van de branche het één-op-één contact tussen B&B-eigenaar en gast. Dat blijft fier overeind staan”
Verjonging
De verjonging in de branche ziet de oprichter van Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu zowel bij degenen die de B&B’s bezoeken, als de B&B-ondernemers. “En dat brengt ook ontwikkelingen met zich mee op het gebied van digitalisering en het gebruik van e-mailmarketing en social media. Daar is de jongere generatie toch meer bedreven in en de B&B’s die zich in die manieren profileren, zien dat ook terug in hun bezoekers. De branche is, sinds het ruim twintig jaar geleden populair werd, altijd in ontwikkeling.”
Binnen die ontwikkelingen zit haar eigen bedrijf ook zeker niet stil. Er wordt alles aan gedaan om het de B&B-ondernemer makkelijker te maken en voor de gast zet het bedrijf van Arens zich in om gemakkelijk een B&B te vinden en te boeken. “En wat wij onder andere verzorgen zijn de reserveringsmodules, die dan ook op de eigen website van de B&B te gebruiken zijn. Dat vergt veel tijd en energie op het gebied van softwareontwikkeling en daar zijn we dan ook continu mee bezig. Wij bieden service aan om de gasten en de B&B-ondernemers samen te brengen.”
Om het persoonlijke contact te combineren met de digitale gemakken is haar bedrijf een module aan het ontwikkelen waarin beide facetten tot hun recht komen. “We laten gasten en B&B-houders samenkomen op Bedandbreakfast.eu waar we een module aan het ontwikkelen zijn voor B&B-eigenaren die graag met directe reserveringen willen werken, zonder dat dit ten koste gaat van het persoonlijke contact met de gast.”
De branche is in ontwikkeling en de twee coronajaren hebben hun invloed gehad, maar de binnenlandse markt lijkt stevig genesteld bij de Nederlandse gasten. De problematiek op Schiphol en andere luchthavens zorgt er misschien wel voor dat ook Nederlandse vakantiegangers die plannen hadden om naar het buitenland te gaan, toch voor een vakantie in eigen land kiezen.
Over BedandBreakfast.eu
Op Bedandbreakfast.eu worden B&B-eigenaren en bezoekers uit de hele wereld met elkaar in contact gebracht. Je vindt er het grootste aanbod bed & breakfasts wereldwijd met 4,3 miljoen kamers en appartementen in 220 landen. Bedandbreakfast.eu is opgericht in 2000 door Hanny Arens. Onder haar enthousiaste leiding groeide de website in korte tijd uit tot het grootste B&B-platform wereldwijd.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.