Bed & breakfast-gasten verwachten iedere dag verse, eerlijke en ook nog eens lekkere thee. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk zijn de verwachtingen van gasten niet altijd even makkelijk te verwezenlijken. Wat zijn de nieuwste trends op theegebied? Blijf bij.
Er is steeds meer aandacht voor losse thee en speciale zetmethodes. De tijd van een simpel zakje in een kopje of potje heet water ligt inmiddels achter ons. Mensen zijn thuis steeds meer gewend en verwachten in de horeca of in een bed & breakfast minimaal hetzelfde aanbod. Dus komen er ook bij het ontbijt steeds meer nieuwe merken en manieren om thee te schenken. Mensen willen de versbeleving, alsof de thee net is geplukt en er alleen nog maar heet water op gegoten hoeft te worden.
Kruidenmelanges winnen terrein. Zo serveert men in de horeca naast de bekende verse munt ook andere verse kruidenthees, bijvoorbeeld basilicum of citroengras. De consument wil de melanges zelf kunnen samenstellen. Zwarte of groene thee met jasmijnsmaak bijvoorbeeld. Kunstmatige aroma’s gaan verdwijnen, is de verwachting. Mensen willen thee proeven die van zichzelf al een goede smaak heeft.
Thee op de kaart
Verschillende theesoorten hebben verschillende watertemperaturen nodig. Voor de kwetsbare witte en groene thee wordt een temperatuur van 80 graden aangeraden, anders krijgt de thee een wrange smaak. Die smaak is in Taiwan erg geliefd, maar in Nederland hebben we een andere voorkeur. Water voor zwarte thee moet circa 95 graden zijn. Voor heet water diverse systemen op de markt, bijvoorbeeld de Quooker, waarmee gemakkelijk direct kokend water uit de kraan komt. Een speciale filter laat zo min mogelijk mineralen door.
In navolging van de koffiekaarten verschijnen er ook theekaarten, thee latte, vers gemaakte ijsthees en maté (dat als energiedrankje wordt gedronken). Toch is het oppassen geblazen, want er is weinig transparantie. Zonder theekennis is het lastig bepalen welke thee bij welke doelgroep past. Vaak geldt: hoe transparanter een theemerk, hoe beter de plantages waar de thee wordt verwerkt.
Moderne theezeefjes
Ontwerpers van designtheepotten spelen in op de ‘losse-thee-trend’; theepotten met een roostertje voor de tuit bijvoorbeeld. De thee blijft in de pot en de melange komt goed tot zijn recht. Ook zijn er tegenwoordig theepotten op de markt die door zeefsysteem met druppelstop de thee uit de onderkant van de pot laten lopen.
Frisse dranken op theebasis
Een nieuwe trend zijn frisdranken van thee, de zogeheten mocktails. In Parijs zagen we een prachtig theeconcept, Tea by thé. Hier serveerde men cocktails zonder alcohol op basis van thee. Klassieke cocktails die zijn vertaald naar frisse dorstlessende drankjes waarvan je bovendien geen kater krijgt, met klinkende namen zoals Mojithé en Pina Colathé. Dat is nog eens een lekkere verrassing voor uw gasten wanneer ze de komende zomer bij u arriveren. Warme varianten voor de winter zijn ook te bedenken, zoals de Théppuccino.
Nog een theetrend, overwaaiend uit Azië: de bubble tea. Dit is een drankje van gezoete, ijskoude (zwarte of groene) thee, (kokos)melk, een vruchtensiroop (naar keuze) en Tapioca(zetmeel)balletjes. Eten en drinken in één glas. Het is even wennen, maar dankzij een extra breed rietje zijn de zetmeelballetjes samen met de gekoelde thee zo op te slurpen.
BBN15