Vandaag reikt Booking.com voor de tiende keer op rij hun jaarlijkse Traveller Review Awards uit, waarmee partners over de hele wereld voor hun inspanningen om reizigers de allerbeste reiservaringen te bieden worden erkent. Hiermee worden ook de meest gastvrije plekken in Nederland van 2022 onthult.
De Traveller Review Awards zijn dit jaar op basis van 232 miljoen geverifieerde klantenreviews, waarvan 2.4 miljoen reviews uit Nederland, toegekend. In totaal zijn 1.261.273 accommodatie-aanbieders, autoverhuur locaties en vooraf geboekte taxi-aanbieders in 220 landen en gebieden wereldwijd erkend met een Traveller Review Award 2022, waarvan 11.218 accommodaties in Nederland.
Hiermee staat Nederland op de 14e plek op de wereldwijde ranglijst met de meeste accommodaties die met een award onderscheiden zijn. De Nederlandse steden op de ranglijst met de meest bekroonde accommodaties zijn Amsterdam (843), Zandvoort (445), Egmond aan Zee (143), Domburg (134) en Maastricht (124). De gemiddelde review score in Nederland was een 9,6.
De meest gastvrije plekken van 2022 in Nederland
Op basis van de beoordelingen van Booking.com-reizigers blijkt dat Serooskerke, Middelburg en Harlingen dit jaar de meest gastvrije bestemmingen in Nederland zijn. Daarnaast staan Delft en De Cocksdorp bovenaan de lijst. De meest gastvrije regio’s van 2022 zijn vooral in het hoge noorden te vinden. Drenthe staat bovenaan, gevolgd door Groningen en Friesland. De volledige top 20 gastvrije bestemmingen en top 5 gastvrije regio’s in Nederland is als volgt:
De meest gastvrije bestemmingen van 2022 in Nederland
1. Serooskerke (Zeeland)
2. Middelburg (Zeeland)
3. Harlingen (Friesland)
4. Delft (Zuid-Holland)
5. De Cocksdorp (Noord-Holland)
6. Leeuwarden (Friesland)
7. Noordwijk aan Zee (Zuid-Holland)
8. Domburg (Zeeland)
9. Maastricht (Limburg)
10. Zandvoort (Noord-Holland)
11. Zoutelande (Zeeland)
12. Valkenburg (Limburg)
13. Cadzand (Zeeland)
14. Egmond aan Zee (Noord-Holland)
15. Den Bosch (Noord-Brabant)
16. Amsterdam (Noord-Holland)
17. Katwijk aan Zee (Zuid-Holland)
18. Eindhoven (Noord-Brabant)
19. Nijmegen (Gelderland)
20. Den Burg (Noord-Holland)
De meest gastvrije regio’s van 2022 in Nederland
1. Drenthe
2. Groningen
3. Friesland
4. Overijssel
5. Utrecht
Bij de Traveller Review Awards 2022 zijn appartementen voor het vijfde jaar op rij het meest bekroonde accommodatietype wereldwijd. Dit geldt ook voor Nederland, waar 2.754 partners van appartementen worden onderscheiden voor hun inspanningen. De ‘bed & breakfast’ staat op de tweede plaats met 2.618 accommodaties die worden onderscheiden, gevolgd door vakantiehuizen (2.384), hotels (1.608) en chalets (478).
Vriendelijk en gastvrij personeel
Als er gekeken wordt naar de verschillende aspecten van een verblijf die Nederlandse gasten het meest waardeerden bij de accommodaties die dit jaar een Traveller Review Award in ontvangst mogen nemen, zien we dat Nederlandse reizigers gastvrije en vriendelijke interacties tijdens het verblijf het meest waarderen. Zo krijgt personeel (8,9) gemiddeld de hoogste waardering, gevolgd door locatie (8,8) en hygiëne (8,7). Nederlanders zijn zich dus steeds meer bewust van gezondheid en hygiëne, een logisch gevolg van de impact van het coronavirus. Andere geëvalueerde verblijfsaspecten waren: comfort (8,6), prijs-kwaliteitverhouding (8,4) en faciliteiten (8,4).
Ook vervoerders staan in de schijnwerpers
Voor het derde jaar op rij worden aanbieders van huurauto’s en luchthaventaxi’s ook onderscheiden met een Traveller Review Award voor hun uitstekende service en soepele reiservaringen. Nederland heeft 13 ophaallocaties voor huurauto’s die in 2022 een award in ontvangst mogen nemen.
Arjan Dijk, SVP en Chief Marketing Officer bij Booking.com: “Ondanks de voortdurende onzekerheid en reisbeperkingen waar de sector het afgelopen jaar mee te maken had, is de reisindustrie waakzaam en flexibel gebleven. De zichtbare passie en toewijding van onze partners maakt veilige en gastvrije reiservaringen mogelijk voor iedereen wereldwijd. We kijken nu met nieuw optimisme en hoop naar de toekomst, en daarom erkennen we met deze awards de ongelooflijke gastvrijheid die onze partners elke dag aan reizigers bieden en bedanken we hen voor hun geweldige toewijding terwijl we samen doorgaan met de frisse herstart van de sector.”