In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. –
Aankomend weekend nog last minute naar Texel? Vergeet het maar! Op de boekingsite Booking.com zijn 98% van de accommodaties niet beschikbaar. Waar hoteliers aan de kust eerder nog angst hadden dat deze zomer wel eens het einde kon betekenen van hun bedrijf, zouden ze hun hotel nu bij wijze van spreken twee keer kunnen vullen.
Nederlanders kiezen door de huidige omstandigheden massaal voor een staycation, een tripje in eigen land. Vooruitlopend op deze ontwikkeling lanceerden Nicolas Fissendjidis (eigenaar van Orange Hotel Marketing), Eline Zweegers-Annink (Director of Marketing, Amsterdam bij Lore Group) en Sophie Jansen (Director of PR, Amsterdam bij Lore Group) in mei de website Staycation.Amsterdam en kort daarna Staycation-Nederland.nl.
Eline Zweegers-Annink: "Bij zowel Pulitzer Amsterdam als Kimpton De Witt zagen we de annuleringen uiteraard ook binnenstromen en hebben we er daardoor voor gekozen om beide hotels tijdelijk te sluiten voor gasten. Ik wilde niet lijdzaam toezien en afwachten, maar juist met collega hotels de schouders eronder zetten en voor een positieve beweging zorgen. Met de staycation arrangementen op de website laten we zien dat Nederland zoveel moois te bieden heeft en het echt niet nodig is om deze zomer een vliegtuig te pakken”.
Creativiteit
Het mooie weer van de afgelopen weken heeft zeker een rol gespeeld bij de populariteit van vakanties in eigen land. Maar ook de hotels spelen er creatief op in. Zo presenteert Landgoed De Wilmersberg, gevestigd in Twente, hun regio als het ‘Toscane van Nederland’. Hotel Seven One Seven in Amsterdam ging een samenwerking aan met sterrenchef Jacob Jan Boerma, waarbij een bijzonder vijf gangen diner op de kamer wordt geserveerd.
Den Haag
Ook de verschillende regio’s zijn zich aan het positioneren. Nu de hotels aan het strand steeds voller zitten, zullen andere regio’s hiervan gaan profiteren. Nicolas Fissendjidis: “We zien nu steeds meer belangstelling voor Den Haag en verwachten dat deze stad de staycation hit voor dit jaar gaat worden. Je zit vanuit de stad zo op het strand. Daarnaast zijn de prijzen ook nog eens aantrekkelijk. Het NH Den Haag biedt bijvoorbeeld al een package aan voor 74 euro voor 2 personen, inclusief ontbijt en late check-out.”
Één van de deelnemende hotels aan het platform is het Marriott The Hague. General Manager van het hotel en voorzitter van het Hoteloverleg Den Haag, Vincent Pahlplatz, is helemaal klaar voor de komende maanden: “Als enige metropool in West-Europa met 11 km zandstrand bieden wij zowel een citytrip als strandvakantie aan op één bestemming. Gasten parkeren de auto bij het hotel en op één van onze Haagse Stadsfietsen kunnen zij eenvoudig de stad, het strand of een van de vele natuurgebieden rond de stad ontdekken. Den Haag biedt deze zomer een zee aan ruimte.”
Sander Hanenberg van The Hague Marketing, vult aan: “Op het gebied van attracties en cultuur heeft Den Haag ook alles te bieden, van Duinrell en Sealife tot het Escher museum en Panorama Mesdag. Daarnaast kan je heerlijk shoppen in onder meer de historische binnenstad en sluit je de dag af in één van de prachtige restaurants in de haven; completer wordt je vakantie niet!” Voor meer informatie: staycation-nederland.nl