Voor professor Keith Johnson van de Leeds Metropolitan University bestaat er geen twijfel. Het toerisme en de horeca in de echte wereld krijgen op korte termijn meer concurrentie van toerisme en horeca in virtuele werelden. Sterker nog, in de toekomst zou het kunnen dat het voor de perceptie van mensen niet meer uitmaakt of ze zich in de fysieke of virtuele
wereld bevinden.
*3D internet wordt de norm*
Op het moment zijn er nog wel drempels aldus de wetenschapper die verbonden is aan de faculteit Hospitality & Retailing. "Voor optimale beleving van een virtuele wereld heb je nu nog veel apparatuur nodig. Handschoenen, een bril, draden. Dit zal gaan veranderingen want de ontwikkelingen gaan snel. Verder zijn virtuele omgevingen nog dikwijls in 2D, maar 3D internetomgevingen worden de norm.
*Wie durft het aan?*
Het is ook nog de vraag welke generaties er 'aan' zullen willen. Zelf is Johnson een babyboomer, hij zegt zelf geen virtuele toerist meer te worden. De Generatie X zal het niet begrijpen, net als een deel van de Generatie Y. De Generatie Z (geboren tussen 1996-2009) is echter helemaal opgegroeid met de digitale wereld waardoor het hen waarschijnlijk om het even is of ze zich in een virtuele of de fysieke wereld bevinden.
*Haast geen verschil*
Virtuele steden lijken nu nog soms maar weinig op de realiteit, maar ook dit gaat veranderen." Twee gelijke beelden van een Amerikaanse stad op straatniveau, de een echt de ander virtueel, zijn alleen op detailniveau van elkaar te onderscheiden. Johnson: "Het internet evolueert van 'pages' naar 'places'."
*Grote spelers komen*
Het doorontwikkelen van het virtuele toerisme kan volgens Johnson echt een vlucht gaan nemen wanneer grote bedrijven die nu in 'fantasie' doen, zoals Disney en MGM, zich op deze markt gaan begeven.
*Omzet maken in de virtuele wereld*
"Bedrijven zullen inzien dat er een groot omzetpotentieel ligt in de virtuele wereld. Het aantal verhandelde virtuele goederen lag vorig jaar op 3 miljard dollar. Dit jaar zal 80 procent van de actieve internetgebruikers lid zijn van een virtuele wereld. Dat geeft te denken."
~Frank Lindner~
De toekomst van het toerisme is virtueel
12 januari 2012