De belangstelling voor vakanties rond een specifieke activiteit is groot. Met name cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn populair. Ook vakanties in het teken van vrijwilligerswerk en zingeving mogen rekenen op de belangstelling van honderdduizenden Nederlanders. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research onder een representatieve steekproef van 40.000 Nederlanders.
Deze zogenaamde thematische vakanties staan in de belangstelling omdat Nederlanders ook tijdens vakanties hun hobby en passie willen uitoefenen. Deze ontwikkeling sluit aan bij de verschuiving van een algemene, oppervlakkige vakantiebeleving naar meer diepgaande, verrijkende belevenissen waarbij aspecten als educatie, zingeving en authenticiteit belangrijk zijn. De consument wil iets over houden aan de vakantie en het gevoel hebben rijker terug te komen.
*Niet bezuinigen op themavakanties*
Voor de toeristische sector zijn themavakanties interessante niches in de markt. De bestedingen liggen veelal iets hoger en deze vakanties zijn ook iets minder prijs- en daarmee crisisgevoelig. De consument hecht namelijk veel waarde aan themavakanties en zal er niet snel op bezuinigen.
Het profiel van de themavakantieganger verschilt sterk. Voor de meeste themavakanties geldt dat vooral de hogere welstandsklassen belangstelling hebben, met name voor culturele en culinaire vakanties. Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in actieve en avontuurlijke vakanties, terwijl wandel- en fietsvakanties het meest geliefd zijn bij de leeftijdscategorie 45+. Opvallend is dat vrouwen meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in wellness- en vrijwilligerswerkvakanties.
*Top 15 populaire themavakanties:*
Aantal Nederlanders (18+jaar) dat (zeer) waarschijnlijk een themavakantie gaat ondernemen in de komende drie jaar.
1. Cultuurvakantie, 2.300.000
2. Wandelvakantie, 2.100.00
3. Fietsvakantie, 1.700.000
4. Natuurvakantie, 1.300.000
5. Actieve/avontuurlijke vakantie, 1.200.000
6. Wellnessvakantie, 900.00
7. Cruisevakantie, 800.000
8. Culinaire vakantie, 500.000
9. Duikvakantie, 400.000
10. Zeilvakantie, 400.000
11. Vrijwilligerswerkvakantie, 350.000
12. Taalreis, 240.000
13. Spirituele vakantie, 220.000
14. Visvakantie, 210.000
15. Godsdienstige (bedevaart)reis, 190.000
~Bed & Breakfast & Hospitality Management, Natalja Elings~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.bedandbreakfastnieuws.nl/nieuws/de-gast-wil-een-verrijkende-vakantie/
Gasten willen een verrijkende vakantie
31 augustus 2009