De Rabobank voorspelt geen slapeloze nachten voor hoteliers. De vraag stijgt immers elk jaar, maar lang niet elk hotel profiteert daarvan. Een
toenemend aanbod leidt tot forse concurrentie en prijserosie. Ligging, pricing en beleving zijn doorslaggevend geworden in het realiseren van voldoende onderscheidend vermogen. Het volledige pdf-bestand kunt u "hier":https://www.rabobank.nl/bedrijven/kennis/cijfers_en_trends/horeca_en_recreatie/branchebarometer_hotels/ downloaden.
*Perspectief*
*Stijging vraag*
In 2015 zal de vraag net als in 2014 licht stijgen met 1 tot 2% volumegroei. Deze groei komt voornamelijk door de structurele toename van het aantal buitenlandse toeristen. Van dit laatste profiteren echter vooral regio Amsterdam en de kustgebieden. In de rest van Nederland blijft de hotelbranche een moeilijke markt. Consumenten letten sterk op kortingsacties en het bedrijfsleven blijft terughoudend in het buitenshuis organiseren van bijeenkomsten.
Tegelijkertijd is het aanbod van logiesaccommodaties
en vergaderzalen sterk toegenomen. Daarnaast ervaren hotels de groeiende concurrentie van branchevreemde aanbieders zoals vakantieparken met unieke accommodaties, of de vele Bed & Breakfast-concepten. In en nabij de grote steden zijn (low budget)ketens sterk in opkomst. Reviews op
beoordelings- en boekingssites spelen een steeds belangrijkere rol in het boekingsgedrag van consumenten, zeker nu de verplichte sterrenclassificatie komt te vervallen. Overall is er sprake van een neutraal sentiment in de markt; het gevolg van een stijgende vraag versus een toenemend aanbod.
*Grote verschillen*
Voor de lange termijn blijft de prognose neutraal. Gezien de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen blijft het aanbod toenemen. In Amsterdam sluit dit aan bij de groeiende vraag naar logies; buiten onze hoofdstad zal er sprake zijn van toenemende verzadiging. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een standaard aanbod en de traditionele conferentiehotels, gelegen buiten de grote steden, komen structureel in de problemen. Aangezien steeds meer boekingen via online boekingssites verlopen, tegen scherpe prijzen en hoge provisies, komen marges verder onder druk te staan.
*Onderscheidend vermogen* door ligging en concept, het realiseren van een goede online profilering en het strak *sturen op met name personeelskosten en inkoop*, zijn de belangrijkste kritische succesfactoren om rendabel te blijven.
*Trends*
Prijs en beleving worden steeds belangrijker:
opkomst van lowbudgetketens zonder horeca of bijzondere voorzieningen;
als tegenreactie: meer beleving, thematisering, luxe en bijzondere concepten;
Meer aandacht voor duurzaamheid; zowel gericht op milieu als mens (personeel);
Meerdere (kortere) vakanties per jaar en steeds vaker last minute;
Schaalvergroting; steeds grotere hotels en ketenvorming;
Afstoten vastgoed naar investeerders om kapitaalslasten te delen.
Kansen en bedreigingen
Doelgroepbenadering; kansen liggen bij het groeiend aantal buitenlandse toeristen, dinkys
(double income, no kids yet) en de babyboomgeneratie;
Goede online profilering en vindbaarheid is essentieel om meer boekingen te realiseren;
Structureel toenemend aanbod; door nieuwbouw, uitbreiding en her-allocatie van leegstand;
Businessevents worden steeds kleinschaliger, door technologische ontwikkelingen is er minder
behoefte aan face-to-face bijeenkomsten;
Toenemende macht boekings- en reviewsites.
De BrancheBarometer Hotels is uit
11 november 2014