Column: Op de kaart

Auteur: Marleen Brekelmans
Columns 20 december 2016
Column: Op de kaart

Aan het einde van het jaar kijken we graag terug op de afgelopen maanden. Ook online wordt er veel stilgestaan bij de successen van 2016. Lijstjes met hoogtepunten, de beste foto’s van afgelopen jaar, de meest gelezen blogs, de mooiste recensie. Sta jij ook altijd even stil bij wat het afgelopen jaar je heeft gebracht? Het is niet alleen leuk, ook leerzaam. 

Wat was/is je lievelingsgast? Je meest gelezen blog? Je mooiste foto op Instagram? Het Facebook bericht wat het meest gedeeld is? In de antwoorden liggen je kansen voor 2017. Wanneer het in januari over het algemeen iets rustiger is, heb je mooi de tijd om die antwoorden om te zetten in een PR- en stappenplan voor 2017. Waar liggen jouw kansen? Hoe zet je jouw plek nog beter op de kaart? 

Los van je zichtbaarheid op je eigen media kanalen deel ik graag nog een paar ideeën met je:

Samen sterk

Denk niet dat je er alleen voor staat, maar sla de handen in elkaar en werk samen met andere lokale ondernemers. Denk niet in termen van concurrentie, maar versterk elkaar. Zit jouw B&B vol, verwijs naar een vergelijkbaar adres in jouw buurt. En kijk hoe jullie samen de regio waar jullie zitten beter op de kaart kunnen zetten. Communiceer naar buiten toe waarom gasten bij jullie moeten zijn. Niet alleen wat jullie B&B zo bijzonder maakt, maar ook waarom jouw stukje Nederland zo speciaal is. Een goed voorbeeld is het concept Vechtdalhoppen, waarbij je fietst of wandelt van accommodatie naar accommodatie. De mooiste parels van het Vechtdal worden onder de aandacht gebracht, je slaapt op unieke locaties, bij het ontbijt proef je streekproducten en in een boekje krijg je tips wat er te doen is in de omgeving. Sfeervol vormgegeven met een aantrekkelijke huisstijl. 

Persbericht?

Iets nieuws te melden? Stuur een persbericht uit en vergeet daarbij de lokale media niet. Regelmatig wordt veel te groot gedacht. Hoe haal ik de landelijke krant, hoe zorg ik voor een plaatsing in dat magazine met enorm bereik? Ook de lokale en regionale media zijn belangrijk. Een interview omdat je 5 jaar bestaat, een artikel over datgene dat je uniek maakt… Je komt onder de aandacht bij lezers die wellicht nog onderdak zoeken voor wanneer hun familie (van ver weg) op bezoek komt, bij bedrijven die voor hun (internationale) klanten nog een fijne slaapplek zoeken.

Influencers

Verdiep je in het inzetten van bloggers. Een gaatje in je bezetting, nodig een blogger uit die past bij jouw concept. Waarom? Een goede blogger heeft veel invloed op zijn/haar lezers, je bereikt een specifieke doelgroep, een blogger kan waardevolle concent creëren wanneer zij/hij schrijft over zijn ervaringen en met een goede ervaring wordt de blogger een ambassadeur van jouw plekje. 

Vergroot je naamsbekendheid op deze manieren en probeer uit wat voor jou werkt. Waarmee je in je PR- en stappenplan ook aan de slag gaat, zorg dat de stappen die je zet bij je passen. Ik ben nu al benieuwd naar waar je in 2017 op terug gaat kijken.

Fijne feestdagen gewenst en een mooie start van 2017!
Marleen Brekelmans

Overig nieuws